Ga naar de mobiele website
^ Top

Luchthaven lonkt naar Amazon en Icelandair

AMBITIEUS CHARTER MOET EXTRA CARGO NAAR OOSTENDE HALEN

Benny Proot
Met een ambitieus charter willen luchthavenuitbater Egis en de provincie nieuwe cargovluchten aantrekken. Want Oostende moet weer dé cargoluchthaven van het land worden. "Het charter brengt alle spelers samen, van Iceland-air tot Amazon, van de Roeselaarse REO-veiling tot de Vlaamse Visveiling."

In de jaren zeventig en tachtig was de luchthaven de grootste cargoluchthaven van het land. Maar tijden veranderen. In 2006 werd er nog 100.000 ton vracht behandeld, in 2012 slechts 51.000 ton. Vorig jaar nog maar 17.000 ton. Een van de redenen was het vertrek van ANA Aviation naar de luchthaven van Luik, waar de brandstof goedkoper was. Maar met de komst van de Russische energiemaatschappij Tatneft en luchthavenuitbater Egis, die blijft groeien, schijnt er terug licht aan het eind van de tunnel. Samen met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij POM werd nu het Cargo Cooperation International Airport Ostend-Bruges opgericht. Een hele mond vol voor een ambitieus charter dat nieuwe cargotrafieken moet genereren. Het is een open en neutraal platform met leden uit de industrie, expeditie, logistieke dienstverlening en goederenafhandeling. Daarin zitten bijvoorbeeld de Vlaamse Visveiling, de REO Veiling van Roeselare, VOKA, de havens van Oostende en Zeebrugge en andere bedrijven. De POM zal nu een coördinerende rol spelen om invoer en uitvoer op mekaar af te stemmen.

Witvis uit Noorwegen

"Wij brengen alle mogelijke vrachtstromen in kaart", zeggen projectcoördinatoren Kevin Lyen en Alexander Demon. "Een cargovlucht naar Oostende laten vliegen is een ding, maar het vliegtuig moet ook volgeladen terug vertrekken. Kijk, visverwerkingbedrijf Marine Harvest wil witvis uit Noord-Noorwegen en Rusland laten overvliegen om hier te verwerken en verder te verdelen. Maar door de douane duurt het tot tien dagen om de vis naar hier te voeren. Wij zoeken in dit geval naar een oplossing. Anderzijds is er in Rusland een markt voor luxeproducten zoals rode vruchten en bessen en zelfs bloemen. Die producten worden nu al door Egyptair naar hier gevlogen."

Naar het Midden-Oosten

"Verder wil de Vlaamse Visveiling de niet-verkochte Noordzeevis van de dag, die anders wordt vernietigd, uitvoeren naar toeristische regio's in Noord-Afrika. Bedrijven willen wel producten uitvoeren, maar ze weten niet hoe. Zo wil de Roeselaarse veiling producten uitvoeren naar het Midden-Oosten. Wij brengen iedereen samen." Verder wordt ook gekeken naar het Verenigd Koninkrijk. Zo zou het goedkoper zijn om pakketjes via Oostende naar Zuid-Engeland te vliegen dan met de vrachtwagen vanuit Londen over te brengen. Amazon wordt daarvoor gecontacteerd.


En tot slot liggen er nog mogelijkheden in een samenwerking met Icelandair. Die maatschappij laat nu vis overvliegen naar Luik, dat dan via vrachtwagens tot bij Marine Harvest in Oostende wordt gebracht. "De IJslanders willen meteen op Oostende vliegen als er een product is om de terugvlucht mee te vullen", zegt luchthavenbaas Marcel Buelens.

Eén ton, één job

"Dit jaar nog willen we opnieuw 20.000 ton goederen vervoeren. Tegen 2025 willen we opnieuw bij die 100.000 ton aanleunen." Begin september zouden de eerder vermelde verbindingen concreter moeten worden. Meer cargovluchten betekenen ook meer jobs. "Gemiddeld komt er per ton vracht die wordt behandeld één job bij. De rekening is gauw gemaakt", zegt Gunther Vanpraet van het Economisch Huis.



Meld een bug