Food'O toont culinair Oostende

NIEUW KANAAL OP SOCIALE MEDIA WIL LOKALE PRODUCTEN PROMOTEN

De chefs Michiel Rabaey (STORM), Tom Vanhaecke (Du Bassin) en Luc Declerck (Bistro Mathilda) zoeken naar schelp- en schaaldieren en garnaalkruien voor een filmpje op Food'O.
Foto Proot De chefs Michiel Rabaey (STORM), Tom Vanhaecke (Du Bassin) en Luc Declerck (Bistro Mathilda) zoeken naar schelp- en schaaldieren en garnaalkruien voor een filmpje op Food'O.
Food'O, zo heet het nieuwe culinaire kanaal van Toerisme Oostende. Via Facebook en Instagram blijft het grote publiek op de hoogte van alles wat er gebeurt rond eten en drinken in de stad. Nieuwe adresjes, streekproducten en de verhalen achter restaurants en chefs komen aan bod.

De nieuwe Facebook- en Instagrampagina werd in alle luwte voor de zomer gelanceerd. Nu komt Toerisme Oostende er ook officieel mee naar buiten. Verwacht je op sociale media niet zomaar aan een droge post en lijntje commentaar. Er wordt gezorgd voor in de puntjes verzorgde 'content' - inhoud - via onder meer professionele cameraploegen en fotografen. Zo vonden er opnames plaats op het strand van Oosteroever met Oostendse chefs Michiel Rabaey (STORM), Tom Vanhaecke (Du Bassin) en Luc Declerck (Bistro Mathilda). Je ziet de chefs op de 'boarebrekers' zoeken naar schelp- en schaaldieren, en garnaalkruien. Met de pas gevangen vangst, maken ze lekkere gerechtjes klaar: kokkels, scheermesjes, strand- en zeekrabben, en garnalen worden op het strand klaargemaakt. Ook zeesla of algen vliegen de pan in. Een cameraploeg legt alles vast om vervolgens een knappe post op sociale media te verzorgen. "We willen aantonen wat je met lokale Oostendse producten kan maken", vertelt Rabaey. "Onze Noordzeegarnalen zijn gewoonweg de beste ter wereld - zonder overdrijven. We moeten dit nog meer promoten."

Hotspots

De komende tijd staan er nog opnames gepland met culinaire ambassadeurs. Ook het verhaal van de nieuwe chef van Brasserie Albert, Vincent Florizoone, komt ruim aan bod. Maar er is meer dan alleen maar producten promoten. Toerisme Oostende wil schrijven aan een breder culinair verhaal: Food'O zal verspreid over het jaar alle culinaire troeven van Oostende belichten. "Er was de voorbije jaren een grote culinaire inhaalbeweging in onze stad en we vonden het moment rijp om hier ook mee uit te pakken. Er openden niet alleen heel wat nieuwe hotspots. Met Food'O willen we culinaire ondernemers ondersteunen, maar ook nieuwe chefs en talenten aantrekken", stelt burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a). Zo blijft het grote publiek op de hoogte van alles wat er leeft en beweegt op culinair vlak in de stad. Op Facebook telt Food'O al ruim 2.800 volgers, op Instagram meer dan 1.200 mensen. Dit aantal stijgt elke dag. Peter Craeymeersch, directeur van Toerisme Oostende, besluit: "Dat chefs als Florizoone en Rabaey voor Oostende kiezen, toont het potentieel van onze stad. We zijn met Toerisme Oostende actief in het veld gestapt en met resultaat. Er openden de voorbije jaren ook heel wat leuke nieuwe concepten in elk segment van de markt. We tonen het ruimere marketingverhaal." Info: www.facebook.com/foodoostende en www.instagram.com/foodoostende.