Duurzame frituur? Zo leg je het aan boord

NIEUWE KAART ZET ECOLOGISCHE HANDELSZAKEN IN DE KIJKER

Friturist Mathieu Brouckaert van Frituur Franky.
Timmy Van Assche Friturist Mathieu Brouckaert van Frituur Franky.
Het nieuwe 'Ecoplan' presenteert meer dan zestig duurzame handelszaken. Ook Frituur Franky staat op de kaart. "Van ons frietvet wordt biobrandstof gemaakt, de papieren verpakking van onze hamburgers kan je composteren en we gaan te voet naar de groentewinkel", zegt Mathieu Brouckaert.

Het Ecoplan is een handige kaart met daarop verschillende horeca- en voedingszaken, kleding- en accessoirewinkels, tweedehands- en beautyshops. Ook diensten als Cambio en CycloXpress pronken op de kaart. Verder staan er ook nuttige links naar duurzame, stedelijke initiatieven. Een van de meest opvallende adresjes op de kaart is Frituur Franky in de Karel Janssenslaan. De frituur bestaat al 36 jaar. "Een frituur associeer je niet onmiddellijk met duurzaamheid of ecologie. En toch. Onze frituurolie wordt verwerkt tot biobrandstof. Bij elke ophaling krijgen we daar ook een certificaat van", vertelt Mathieu Brouckaert, al zeven jaar uitbater. "Verder hebben we een gamma biologische frisdranken en presenteren we onze hamburgers in composteerbaar papier. Tot slot kopen we onze producten bij lokale handelaars. We gaan zelfs te voet naar de groentewinkel. Het zijn allemaal kleine handelingen, maar ze maken echt een verschil. We hopen dat onze klanten dat waarderen."

Deze leerlingen van Sint-Jozef werkten mee aan het Ecoplan.
Timmy Van Assche Deze leerlingen van Sint-Jozef werkten mee aan het Ecoplan.

Duwtje in de rug

"Met het Ecoplan willen we vooral praktische info meegeven om bewust te consumeren. Het plan zet innovatieve, ecologische, duurzame en sociaal betrokken middenstanders in de kijker", zegt schepen Tom Germonpré (sp.a). "Duurzame ondernemers hebben niet altijd grote marketingbudgetten, maar dit project geeft ze een duwtje in de rug." Zes leerlingen office assistant van het Sint-Jozefinstituut speelden een belangrijke rol bij het opmaken van de kaart. Keenan Adjou, Ryan Daele, Mario Petras, Ramadan Jusuf Elmi, Bryan Ermgodts en Fouzi Guezati contacteerden maar liefst 600 ondernemingen. "We hebben de handelaars enkele vragen gesteld en zijn ook op bezoek geweest", vertellen de leerlingen met docent Heidi Dekien. "Dat we aan dit project mochten meewerken, was een mooi teken van vertrouwen."


Er worden 15.000 exemplaren van het Ecoplan verdeeld.