App ‘Too good to go’ ook in Oostende succes: al 5.000 maaltijden van de vuilnisbak gered

Bert Vanheuverzwijn van bagelsalon Sanseveria is grote fan van het concept achter ‘Too good to go’.
Benny Proot Bert Vanheuverzwijn van bagelsalon Sanseveria is grote fan van het concept achter ‘Too good to go’.
Meer dan 50 horeca- en handelszaken in Oostende en de ruime regio bieden gerechten en producten spotgoedkoop aan, omdat ze anders na sluitingstijd zouden worden weggegooid. Je vindt ze op de app ‘Too good to go’.

Het principe achter ‘Too good to go’ is eenvoudig: handelaars, cafés en restaurants bieden aan het einde van de dag hun niet-verkochte producten of restjes te koop aan op de gratis app. Voor een prijsje kunnen gebruikers van de app de maaltijd dan ophalen. Zo belandt er geen voedsel in de vuilnisbak en verdient de handelaar ook nog een centje. Volgens initiatiefnemers Jonas Mallisse en Jeff Cornelis wordt in België alleen al 3,5 miljoen kilo voedsel verspild. “Al het water, de landbouwgrond, arbeid en het vervoer dat nodig is om dat eten te produceren, brengen ook schadelijke gevolgen met zich mee. Zo is verspilling verantwoordelijk voor 8 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot”, klinkt het.

“Iéts doen tegen verspilling”

De afgelopen maanden sprongen steeds meer handelaars en horeca-ondernemers op de kar, zo ook in Oostende. In de stad zelf tellen we op de app zo’n dertig zaken die meedoen. “Wij zijn al deelnemende partner sinds de opstart in juni”, vertelt Bert Vanheuverzwijn van bagelsalon Sanseveria in de Wittenonnestraat. 

Sinds de opstart van de app zijn in Oostende 5.000 maaltijden niet in de vuilnisbak beland

Jonas Mallisse

“We moeten allemaal iéts doen tegen de grote voedselverspilling. Ongeveer twee keer per week bied ik tegen 3,99 euro een ‘restje’ aan, zoals een quiche, taartje of bagel. Onlangs bood ik nog wat guacamole aan. En altijd vliegen mijn aanbiedingen razendsnel de deur uit. De app kent een groot succes en extra publiciteit is zelfs niet meer nodig. Wat ook opvalt: wie om een maaltijd of gerechtje komt, brengt zelf een pot, doos of zakje mee.” Ook het andere filiaal van Bert, in Brugge, neemt aan de app deel. “Eigenlijk twijfelde ik geen moment om mee te doen. De achterliggende gedachte is namelijk zo belangrijk.”

Ook Maaike Boury van Oode is het grote succes van de app niet ontgaan.
Benny Proot Ook Maaike Boury van Oode is het grote succes van de app niet ontgaan.

“Vuilniszak per maand uitgespaard”

Even verderop bij Oode, in de Aartshertoginnestraat, kent de app veel navolging. Maaike Boury biedt er koffie, thee, verse sapjes, mueslirepen, muffins en lekkere taarten aan. “Ook ik ging al snel in zee met de app en bied elke dag iets anders aan voor 4,59 euro. Ik opteer toch vaak voor iets hartigs. Omdat de bestellingen in de late namiddag worden opgehaald, ga ik ervan uit dat mensen het benutten als avondeten. Naast quiches of koffiekoeken geef ik soms ook verse vruchtensappen mee, die toch wel erg gebonden zijn aan een versheidsdatum. Koffie zal dus niet lukken. Het valt me op dat veel gebruikers van de app geen vaste klant zijn, maar zo wel kennismaken met mijn zaak. En vooral: ik merk dat ik per maand toch één vuilniszak met restjes uitspaar - een belangrijk detail.” 

Het valt me op dat veel gebruikers van de app geen vaste klant zijn, maar zo wel kennismaken met mijn zaak

Maaike Boury

In vishandel Vispaleis in de Alfons Pieterslaan gaan ze nog een stapje verder. “Onze aanbiedingen schuiven we niet op de vervaldag zelf naar voren, maar zelfs een dag eerder. Ze zijn razendsnel de deur uit”, stellen uitbaters Steve en Brenda Eyland, die op de app producten aanbieden aan 3,59 euro. 

Supermarkten

Ook supermarkten als Carrefour, Delhaize en Spar prijken op de app. En in buurgemeenten Oudenburg, Gistel, Koekelare en Middelkerke staan er eveneens handelaars aangeduid, wat het aantal deelnemers in de brede regio boven de vijftig tilt.

Groeimogelijkheden

In een jaar werden zo in totaal 250.000 maaltijden gered in België. “Wat Oostende betreft zijn er sinds de opstart in juni zo toch 5.000 maaltijden niet in de vuilnisbak beland”, zegt Jonas Mallisse van ‘Too good to go’. 

“Je moet de cijfers evenwel in perspectief plaatsen. In Brugge werden bijvoorbeeld 10.000 maaltijden afgehaald, in Kortrijk zo’n 7.000. Maar daar zijn we al sinds mei actief. Hoe dan ook zijn we tevreden over de resultaten in Oostende en liggen er nog groeimogelijkheden. Met onze app, de handelaars en gebruikers doen we daadwerkelijk iets aan het klimaatprobleem. Bovendien verdienen handelaars nog een centje aan een product dat anders in de vuilnisbak vliegt. Trouwens, onderzoek geeft aan dat 91 procent van de gebruikers als volwaardige klant wil terugkeren naar de zaak waar ze via de app een maaltijd hebben afgehaald.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


Video