35.000 passagiers extra in maart (en ook april blijkt nu al topmaand)

Directie luchthaven maakt balans op na hectische periode

Een beeld van de ongewone drukte in de luchthaven.
Timmy Van Assche Een beeld van de ongewone drukte in de luchthaven.
De luchthaven herademt na een hectische periode. Na de terreuraanslagen in Zaventem weken diverse maatschappijen uit naar Oostende. In maart alleen al kreeg men 54.500 passagiers over de vloer. Dat zijn er 35.000 meer dan gewoonlijk. Ook april is nu al een topmaand. "Luchtvaartmaatschappijen weten nu waartoe we in staat zijn."

Met Jetairfly bestaat al langer een nauwe band. Maar het Ierse Aer Lingus, het Portugese TAP, Tunisair en Egyptair maakten voor het eerst kennis met het Oostendse tarmac. Betekent dit op termijn nieuwe samenwerkingen? "Dat we op een positieve manier maatschappijen uit de nood geholpen hebben, komt onze naambekendheid ten goede", vertelt Marcel Buelens, CEO van de Oostendse luchthaven. "Als er maatschappijen denken aan een uitbreiding van hun aanbod, zal onze naam bij hen alvast zijn blijven hangen. Met Aer Lingus hebben we bijvoorbeeld al eerder gesproken. Nu kennen we elkaar. Die band zal nu wel versterkt zijn. Toch betekent dit niet dat ze met tien vluchten naar Oostende komen. Zo gaan de dingen nu eenmaal niet. We hebben wél kunnen aantonen waartoe we in staat zijn."


De maatschappijen lieten al weten dat ze zeer tevreden zijn over de samenwerking met de luchthaven. "Ze zien nu het belang van regionale luchthavens in. We hebben de lange landingsbaan, capaciteit en infrastructuur om iets moois op te bouwen", pikt manager Emmanuel Schelfthout in.

Toename passagiers

De statistieken zijn alvast veelbelovend. De luchthaven verwelkomde 276.000 passagiers in 2015. Dat cijfer had nog hoger gelegen indien er in juni vorig jaar geen aanslagen waren geweest in Tunesië. Die terugval is al lang goedgemaakt. In maart alleen al kreeg Oostende 54.500 passagiers over de vloer. Dat zijn er 35.000 meer dan gewoonlijk.


In de eerste tien dagen van april deden 50.000 passagiers de luchthaven aan. Een normale maand april is normaal goed voor 27.000 reizigers. Sinds de aanslagen op de luchthaven van Zaventem op 22 maart waren er piekmomenten van tot dertig vluchten die landden of vertrokken per dag, goed voor zo'n 5.000 passagiers op de drukste dagen.


"Eigenlijk hadden we die terugval na Tunesië al zonder de huidige crisis goedgemaakt", weet Buelens, zonder euforisch te willen zijn gezien de omstandigheden. "We hebben deze test alvast met brio doorstaan." De luchthaven van Oostende ging het voorbije weekend, met het einde van de paasvakantie, een laatste keer in overdrive. De 116 personeelsleden kreunden onder de drukte, maar begaven het niet. En wat gezegd van de vrijwilligers van Jetairfly, die speciaal uit onder andere Brussel en Antwerpen naar Oostende pendelden om de reizigers correct te onthalen.

Extra kosten

"Er zullen vanaf nu minder vluchten vanuit Oostende opstijgen. Toch zal het nog de hele maand druk blijven. Niet alle vluchten van Jetairfly trekken terug naar Brussel. Iedereen op onze luchthaven zal weer op adem kunnen komen. Er moet wel nog een aanzienlijke administratieve achterstand weggewerkt worden."


Dan is er het financiële plaatje. Er zijn zeker extra inkomsten. Hoeveel precies moet nog blijken. Luchtvaartmaatschappijen moeten landingsrechten betalen om in Oostende te landen en te vertrekken, maar er komt meer bij kijken. "Zo moesten we de security verdubbelen en bijgevolg extra personeel vragen aan veiligheidsbedrijven. Die hadden zelf niet genoeg personeel beschikbaar, waardoor er zelfs uit het buitenland krachten moesten worden gehaald."