250 ondernemers uit toerismesector leren nieuwste trends

Een van de deelnemers test een virtual reality-bril.
Foto Proot Een van de deelnemers test een virtual reality-bril.
Westtoer heeft in het Kursaal Oostende voor de eerste keer een congres georganiseerd over Toerisme van de Toekomst. Daarbij werden vijf trends in de kijker geplaatst, zoals bloggen, augmented reality of deeleconomieën.

"De sector moet inspelen op technologische nieuwigheden en andere verwachtingen van de toerist", zegt Jef Verschoore, ondervoorzitter van Westtoer. "Daarom willen we inspireren om samen het innovatief en kwalitatief toerisme in West-Vlaanderen uit te bouwen." De vijf trends zijn niet volledig nieuw en worden onder meer in Oostende al langer toegepast, maar veel andere gemeenten kunnen er nog van leren. Zo werd het gebruik van bloggers en vloggers toegelicht. Het vertellen van een verhaal wordt immers steeds belangrijker in citymarketing. Ook virtual reality en augmented reality kunnen een meerwaarde zijn. Zo maakt Historium Brugge al gebruik van deze technologie om de bezoekers mee te nemen naar de middeleeuwen. Er zitten ook kansen in de deeleconomie. Dat zijn kleinschalige initiatieven zoals huiskamerrestaurants. Er was ook aandacht voor foodpairing met Sofie Van Rafelghem die als zythologe alles weet over koken met bier. In totaal kwamen 250 toeristische ondernemers en lokale besturen naar het Kursaal om in de namiddag nog deel te nemen aan het Experience Lab, waarbij alle trends ook in de praktijk werden omgezet. (LBB)