"We willen ons onderscheiden als winkelstad"

5DE #MODEINOOSTENDE ZET NIEUWE EN GEVESTIGDE WAARDEN IN DE KIJKER

Nathalie Renotte van La Fille.
Benny Proot Nathalie Renotte van La Fille.
33 leuke, hippe en verrassende winkeladresjes staan centraal tijdens #MODEinOOSTENDE. Klanten worden getrakteerd op talloze extra's en maken er kennis met het veelzijdige aanbod shops en boetieks.

#MODEinOOSTENDE kent intussen haar vijfde uitgave. Organisatoren Toerisme Oostende en modemagazine -en agentschap Belmodo zetten hiermee in op beleving. Wat je als klant mag verwachten? Een lekker glaasje bubbels, stylingadvies, dj's, modeshows, kortingen en goodiebags. "Oostende wil zich nog meer onderscheiden als winkelstad", zegt Pieter Hens van Toerisme Oostende. "Dat kan via in-store events. Daardoor lok je klanten ín de winkel en niet alleen naar de winkelstraten. Oostendenaars en toeristen maken van dichtbij kennis met shops en producten. Ander voordeel is dat het ondernemers aantrekt. Tijdens events als deze zien ze hoe de stad leeft." 33 uiteenlopende handelaars nemen deel. "Ik nam twee jaar terug de winkel over van mijn mama Andrée", vertelt Nathalie Renotte van La Fille in de Leopold II-laan 32. "De naam van de winkel verwijst naar 'de dochter van' en is een eerbetoon aan mama. Het is de tweede keer dat we deelnemen aan #MODEinOOSTENDE. Het lokt nieuwe klanten die kennismaken met onze collectie. Ik serveer een glaasje cava en lanceer een fotowedstrijd waarbij een outfit te winnen valt. Zulke acties stimuleren het ondernemerschap in de stad, zoals te zien is in de Leopold II-laan. Hier zijn intussen verschillende boetieks gevestigd."


Even verderop neemt skateshop Bolts, in de Koningstraat 7, voor het eerst deel. "Skatekledij is veel modieuzer bij een breed publiek dan je zou denken. Zo verkopen we 90 procent van de skateschoenen aan niet-skaters", meent zaakvoerder Dave Jadin. "Het valt ook op dat tieners modebewuster worden. Ik zie dat bij mijn neefjes van 16 en 17 jaar: ze weten perfect welke merken ze wel of niet willen. Dat doelpubliek willen we met Bolts niet missen." Verder stelt zaakvoerster Severine Heine van Maison l'Oxygène haar eigen kledingmerk SEV voor. Andere opvallende deelnemers zijn, naast de kledingzaken, interieurzaken Design Oostende en White Interiors, groenspeciaalzaak Fleur de Lies en tv- en geluidssystemenspecialist Bang & Olufsen, bekroond als beste dealer in België en Luxemburg.


#MODEinOOSTENDE sluit ook netjes aan met het laatste 'rode loper'-moment van het Filmfestival. "Het kruim van de Belgische cinema en media is aanwezig op het gala van de Ensors. Dat zal veel nieuwsgierigen na het shoppen naar de rode loper lokken", besluit Peter Craeymeersch, directeur van Toerisme Oostende. Alle info: www.visitoostende.be.

Dave Jadin in zijn skateshop Bolts.
Benny Proot Dave Jadin in zijn skateshop Bolts.