'Missing link' Groene 62 volgende zomer klaar

NIEUWE FIETSVERBINDING TUSSEN STADSCENTRUM EN BINNENLAND

Flory Witdoeckt (85) is blij dat ze binnenkort niet langer de drukke Zandvoordestraat zal moeten nemen.
Foto TVA Flory Witdoeckt (85) is blij dat ze binnenkort niet langer de drukke Zandvoordestraat zal moeten nemen.
Tegen volgende zomer is de fiets- en wandelroute Groene 62 verlengd van de Zandvoordestraat tot aan de Konterdamkaai. Zo eindigt een leuke fietstocht langs de Oude Spoorweg niet langer pal in het Oostendse industriegebied. Ook een nieuw, vrijliggend fietspad langs de Zandvoordestraat staat op de planning.

De Groene 62, ook bekend als de Oude Spoorweg, verbindt Oostende met Torhout en is een populaire route voor wandelaars en fietsers. Rustig, veilig en mooi. Maar de Groene 62 stopt nu ter hoogte van de Zandvoordestraat, in het midden van de industriezone. Om het stadscentrum te bereiken moet je langs de drukke Zandvoordestraat verder fietsen. Al enkele jaren staat de verlenging van de route tot voorbij het Adolf Van Glabbekeplein - zeg maar het rondpunt vlak voor de Blauwe Bruggen richting Bredene - op de planning. Zo sluit de route aan op de Konterdamkaai. Nu is het eindelijk zover, de eerste spadesteek is gegeven om de 'missing link' aan te leggen. Tegen volgende zomer moet het pad van 1,8 kilometer lang en 3 meter breed langs de IJzerwegstraat klaar zijn.

Naar school of werk

"Het fietspad zal langs de noordelijke kant van de Gouwelozekreek lopen. Er komt over de brug een veilige afscheiding met de treinsporen", zegt schepen Jean Vandecasteele (sp.a). "Er komt daar komt géén dynamische verlichting (die alleen functioneert wanneer er passage is, red.). Het fietspad wordt altijd verlicht als het donker is. We gaan ervan uit dat veel kinderen en ouderen de fiets zullen nemen naar school of het werk, terwijl het de helft van het jaar 's ochtends en in de late middag donker is."

1,5 miljoen euro

De verlenging van het fietspad kost 1,534 miljoen euro. Het stadsbestuur betaalt bijna 460.000 euro, de provincie West-Vlaanderen telt net geen 890.000 euro neer. Watermaatschappij Farys betaalt 185.000 euro en het Vlaams Gewest ruim 323.000 euro via het Fietsfonds. De werken zijn in handen van de firma Aswebo. "Met het fietspad binden we verder de strijd aan tegen Koning Auto", zegt gedeputeerde Franky De Block (sp.a). "We zetten in op toerisme en duurzame mobiliteit. Tussen 2012 en 2015 werd de Groene 62 heringericht met versterkingen, borden, verharding en meubels. Ook hier komt een rustpunt." De Groene 62 sluit ook aan op het Groen Lint.


De 85-jarige Flory Witdoeckt woont in het stadscentrum en neemt altijd de fiets. "Elke dag fiets ik overal naartoe, zoals naar opleidingscentrum Syntra West of naar het AZ Damiaan. Ik passeer regelmatig langs de Zandvoordestraat, en dat is echt niet leuk. Het is er veel te druk. Ik ben blij met deze nieuwe, rustige fietsverbinding. Het zal veel aangenamer zijn om nu richting Zandvoorde te fietsen."


Intussen wordt er nog gewerkt aan een tweede aanpassing. "Tussen de Koebrugstraat en de op- en afrit van de autostrade, op het einde van de Zandvoordestraat, komt een fietspad dat gescheiden is van de rijweg, in beide richtingen. De provincie buigt zich binnenkort over het dossier", aldus schepen Vandecasteele nog. Volgens gedeputeerde Franky De Block moet er eind dit kalenderjaar een definitieve beslissing vallen.