"Mexicaanse lekkernij? Je vindt ze hier"

STIJN DESCHACHT VEROVERT BENELUX MET 200 SOORTEN PRODUCTEN

Stijn Deschacht in zijn loods vol Mexicaanse producten.
Foto Benny Proot Stijn Deschacht in zijn loods vol Mexicaanse producten.
In nog geen vier jaar is Stijn Deschacht met zijn Mexicanfood.be uitgegroeid tot de grootste verdeler van Mexicaanse voeding, limonades en bier in de Benelux. "Die keuken is werelderfgoed."

Stijn Deschacht (33) kwam op een aparte manier in contact met de voedingsindustrie. "Ik studeerde maatschappelijk werk in Oostende, maar volgde mijn grote passie: muziek. Ik speelde bij enkele groepen en werd geluidstechnicus voor metalbands, zoals Epica en Kataklysm. Op het einde van een Amerikaanse tour kreeg ik de kans om in Forth Worth, Texas in een concertzaal aan de slag te gaan. Maar toen ik er arriveerde, bleek de zaal failliet. Toch besloot ik er werk te zoeken. Ik fietste daar altijd door de multiculturele buitenwijken. Zo kwam ik in contact met de Mexicaanse keuken: goedkoop, maar vooral erg lekker. Uiteraard kende ik de klassieke taco's en burrito's, maar ik was verwonderd van de culinaire diepgang en veelzijdigheid. Terug in België wou ik voor vrienden Mexicaans koken, maar ik had de grootste moeite om alle ingrediënten te vinden. 'Waarom zou ik ze niet gewoon zelf importeren?', dacht ik. Met mijn eerste kredietkaart bestelde ik meteen voor 750 euro aan Tapatio Hot Sauce, een pikant chilisausje."


Terwijl Stijn aanvankelijk de producten in zijn gang en woonkamer opsloeg, zit hij nu in een loods in de Pottenbakkerstraat. Stijn breidde zijn gamma stelselmatig uit tot 200 soorten producten: gedroogde en verse chilipepers, tortilla's, sauzen en een duizelingwekkend aanbod kruiden. Stijn heeft alles in huis voor een uitbundige Mexicaanse fiesta.

Tot in Nice

"Ik doe alles zelf: leveranciers contacteren, bestellingen verwerken, geïmporteerde producten uitladen en pakketten samenstellen. Alleen de leveringen besteed ik uit. Ik tel tussen de 300 en 400 horecaklanten in de Benelux, maar ook in bijvoorbeeld Rijsel en zelfs Nice. 90 procent van mijn klanten zijn winkels en horecazaken - zoals in Oostende Histoires d'O, Tex Mex, El Mariachi of Sassy's. De rest zijn particulieren. Het succes blijft toenemen." Stijn vertelt vol passie over zijn producten - kent u bijvoorbeeld cuitlacoche (maïstruffels), nopales (cactussoort) of tamales (gevuld hapje op basis van maïsdeeg)? "Thaise, Chinese en Indische gerechten moesten ook ooit ontdekt worden. In Nederland en Engeland schieten Mexicaanse eettentjes als paddenstoelen uit de grond."

Biercultuur

Stijn verkoopt met Cerveza Allende ook vijf Mexicaanse bieren, waarvan eentje met agave. "Mexico heeft een rijke biercultuur die veel meer is dan een limoentje in een flesje proppen. Aan het importeren van tequila waag ik me niet. Sterke dranken zijn een heel andere markt. 2018 wordt een belangrijk jaar. Ik ga me focussen op buurtsupermarkten en wil een plekje op de schappen veroveren. De zomer en eindejaar zijn piekperiodes. Weldra verkoop ik speciale geschenkmandjes boordevol lekkers."


Info: www.mexicanfood.be.