"Meer dan ooit écht publieksfestival"

DIRECTEUR PETER CRAEYMEERSCH BLIKT TERUG OP BESTE EDITIE FFO

Directeur Peter Craeymeersch.
Foto Proot Directeur Peter Craeymeersch.
Het Filmfestival Oostende (FFO) beleefde haar allerbeste festivaleditie ooit. "De directe en indirecte return voor Oostende is groot", ziet festivaldirecteur Peter Craeymeersch. "FFO is meer dan ooit een breed gedragen publieksfestival."

Een exact bezoekerscijfer gaf FFO nog niet vrij, maar alles wijst op meer dan 40.000 bezoekers. Een glunderende Craeymeersch is dan ook gelukkig met de twaalfde editie van FFO. "Dit is zonder twijfel de allergrootste en -beste editie ooit. Je werkt het hele jaar door keihard met een hele ploeg en focust zodanig op de inhoud en organisatie - elke filmvoorstelling is eigenlijk een evenement. Een eerste positieve vibe voelden we in augustus. Tijdens 'Film in het Park' maakten we voor 400 bezoekers de programmatie bekend. De goeie reacties op het programma en aangekondigde filmpersoonlijkheden zorgden voor een stevige start van de ticketverkoop. Kijk, we hebben tijdens het festival zo'n 120 voorstellingen verzorgd. Een op de drie was uitverkocht. Da's echt straf. Jaren geleden zei ik dat ik zeer blij zou zijn als we de kaap van 40.000 bezoekers zouden halen. Dat het al zo snel gebeurt, stemt me gelukkig." Nooit eerder bereikte FFO zoveel media-aandacht. "We haalden enkele keren de live-uitzendingen van de nationale journaals, filmpersoonlijkheden doken op in talkshows of nationale interviews. Dat is ook nooit eerder in die grootte gebeurd. Ook het bereik via sociale media is enorm, zoals filmpjes en foto's die via Instagram en Facebook door duizenden mensen worden gedeeld. We hebben dit te danken aan een sterk communicatieteam." Hoe groot is de meerwaarde voor Oostende? "FFO versterkt het imago van cultuurstad. Om je een idee te geven: de producer van de documentaire 'The man who stole Banksy', over de gelijknamige straatkunstenaar, was overtuigd om de première in Oostende te laten plaatsvinden omwille van de link met 'street art'-festival The Crystal Ship. De return is groot: festivalbezoekers en -gasten logeren in Oostendse hotels en gaan hier op restaurant. Rupert Everett is zelfs zodanig overtuigd dat hij hier komende winter een maand lang verblijft om nieuw werk te schrijven." FFO zet zich ook tijdens het jaar door met Cinema Storck, die de nieuwste auteursfilms brengt.

Evenwichtig programma

"De reden van ons succes? Onze duidelijk keuze voor een ruim filmaanbod. Ons evenwichtig programma kent een groot bereik. We zijn dus een breed gedragen publieksfestival: van de documentaire over Will Tura, nieuwe Vlaamse en Nederlandse films tot de nieuwste prent met Jean-Claude Van Damme, pure Hollywoodactie en sterke 'art house'-cinema van onder meer Rupert Everett. Iedereen kan van verschillende genres proeven en daar blijven we op inzetten. Vanaf morgen al starten de voorbereidingen voor FFO 2019."