"Creëer een warm nest voor je personeel"

INFODAG IN GROTE POST OM VERLOOP IN HORECA TEGEN TE GAAN

Bruno Dequeecker in De Grote Post, waar hij gisteren zo'n 150 zaakvoerders advies gaf.
Proot Bruno Dequeecker in De Grote Post, waar hij gisteren zo'n 150 zaakvoerders advies gaf.
Terwijl het aantal vacatures aan de kust met 15 procent is gestegen, blijft de horeca schreeuwen om personeel. Tijdens het event West4Work in De Grote Post heeft Bruno Dequeecker, zaakvoerder van hotel/restaurant Cajou, uitgelegd wat je moet doen om je personeel bij je zaak betrokken te houden. "Opleiding en begeleiding zijn alles."

Sectoren als horeca en toerisme genereren de meeste jobs aan de kust. Tussen september 2016 en 2017 steeg het aantal vacatures aan de kust met 15 procent. Er zijn nog heel wat werkzoekenden in onze regio, maar toch voelen veel werkgevers de krapte aan werkkrachten. Grote uitdagingen zijn de seizoensgebonden activiteiten en het grote verloop.


West4Work heeft gisteren aan de hand van twaalf workshops, een infomarkt en een arbeidsmarktsymposium aantrekkelijke tewerkstelling gepromoot. Bruno Dequeecker, zaakvoerder van hotel/restaurant Cajou in De Panne, kwam zijn ervaring delen. Volgens hem ligt de sleutel bij het begeleiden en opleiden van laaggeschoold personeel. "Wij werken met 24 medewerkers die gemiddeld zo'n vijftien jaar bij ons blijven, aangevuld met extra's en jobstudenten. We doen dat vooral door een warm nest te creëren voor onze mensen. De meeste komen met een rugzak vol financiële of sociale problemen, maar door er samen aan te werken hebben we al veel bereikt. Sommige zijn met de nodige discipline uit een financiële put gekropen, andere hebben zich opgewerkt van afwasser tot kamermeisje of zaalmedewerker."

Menselijk kapitaal

Eén ding springt er voor Dequeecker uit. "Vooral opleiding is belangrijk. We werken met een watervalsysteem waarbij nieuwe medewerkers ondersteund worden door onze eigen mensen, maar als de gelegenheid zich voordoet kunnen ze ook extern opleidingen volgen. Het is intensief, maar als mensen thuis problemen hebben, kunnen ze moeilijker tegen stress op het werk. Het is een cliché, maar werknemers zijn je belangrijkste kapitaal en misschien is daar te weinig aandacht voor. Het levert ook op, want gelukkige werknemers zorgen voor gelukkige gasten", besluit Dequeeker.


Katrien Vergote van restaurant Venitien in Blankenberge kwam naar De Grote Post om te luisteren naar het advies. Ze heeft dertien vaste medewerkers in de winter en het team groeit aan tot 35 mensen op piekmomenten. "Er zijn verschillende problemen. Zo moeten medewerker vijf dagen op voorhand weten wanneer ze zullen werken, maar dat ligt moeilijk. Het is ook jammer dat mensen die willen werken niet vrij zijn om te doen wat ze willen. Al die wetten maken het gewoon te complex", vindt Vergote.