"Aanleg jachthaven kan bijna starten"

ACHTERGELATEN SCHEEPSWRAK NA JAREN VERWIJDERD UIT VUURTORENDOK

Het 'spookschip' Mahery wordt uit het Vuurtorendok gelicht.
Bart Boterman Het 'spookschip' Mahery wordt uit het Vuurtorendok gelicht.
Het gezonken, achtergelaten en verkommerde schip Mahery is gisteren met succes uit het Vuurtorendok in Oostende gelicht. "Na twee jaar tevergeefs een eigenaar te zoeken, hebben we samen met de juridische dienst van departement Mobiliteit en Openbare Werken beslist het schip zelf te verwijderen", zegt Steve Timmerman van Maritieme Dienstverlening Kust. Het bergen kost wel 210.000 euro. "Nu kunnen we eindelijk beginnen aan de inrichting van de nieuwe jachthaven."

De Mahery uit 1976 is 29 meter lang, 8.5 meter breed en heeft een gewicht van 250 ton. Het vaartuig voer voor de vlag van St. Vincent and Grenadines in de Caraïben, was al in Litouwse handen en is van Russische makelij. Bedrijven die ooit eigenaar waren zijn failliet of doen er afstand van. "Het schip werd een tiental jaar geleden in het vuurtorendok achtergelaten en zonk in april dit jaar. We waren volop bezig met de eigenaar te zoeken om het schip te laten verwijderen, toen er plots olie uit begon te lekken. Dat heeft de verwijdering versneld", zegt aldus Timmermans.


Het is de Nederlandse bergingsfirma Hebo die de taak op zich neemt. De Mahery werd uit het water gelicht met een kraanschip en op een ponton geplaatst. "Een schip zal het ponton met scheepswrak vervolgens naar Antwerpen loodsen. Daar wordt het zo milieuvriendelijk mogelijk ontmanteld", gaat Timmermans van Maritieme Dienstverlening Kust (MDK) verder. De kostprijs van de hele operatie is 210.000 euro, dat de Vlaamse Overheid zal moeten betalen. "Maar toch proberen we via een juridische weg de kosten alsnog op een eigenaar te verhalen."

Werklui bevestigen kabels aan het schip.
Bart Boterman Werklui bevestigen kabels aan het schip.

Nog vier schepen in dok

De verwijdering kadert in de herinrichting van het Vuurtorendok. Tien jaar geleden werd al beslist dat daar een nieuwe jachthaven moest komen. Onenigheid tussen verschillende overheidsinstanties en de achtergelaten schepen vertraagde de hele herinrichting. "Er zijn nu nog een viertal schepen waarvan de procedures lopende zijn. Als de eigenaars zelf instaan voor de verwijdering, zal dat hen wellicht minder kosten dan dat wij ze eenzijdig laten weghalen."


In oktober zou het overleg voor de concrete herinrichting van het Vuurtorendok moeten plaatsvinden. "Begin 2018 zou het dok volledig schipvrij moeten zijn en dan kunnen de aanbestedingen voor de jachthavens beginnen", zegt Timmermans nog. Tussen het Vuurtorendok en de havengeul ligt wel nog een sluis. "Maar dat kan het probleem niet zijn. Tussen het Mercatordok en de havengeul ligt ook een sluis en daar wordt bewezen dat in-en-uitvaren wel vlot kan. De sluis aan het vuurtorendok is bovendien 24 op 24 bemand", besluit Steve Timmermans