Schaap chemisch verbrand nadat eigenaar het wast met azijn

Illustratiefoto
iStock Illustratiefoto
Een schaap is zwaar verbrand geraakt nadat de eigenaar van het dier het waste met pure azijn. Het dier was al gewond, maar kreeg door de combinatie met azijn een afschuwelijke chemische brandwonde.

De Ark van Pollare vzw vangt het schaap momenteel op. Het asiel voor weidedieren in Ninove werd gecontacteerd door mensen die het dier hadden zien staan op een weide in Haaltert. "De eigenaar heeft via de buren de toestemming gegeven om het schaap er weg te halen", zegt Hans Lenvain van de Ark. "Het schaap was een tijdje geleden, heel laat in het jaar, bevallen van een lammetje, en had last van wat 'de vlieg' wordt genoemd. Een gewond of pas bevallen schaap trekt vliegen aan, die eitjes leggen waar maden uit voortkomen. De man heeft de door maden aangevreten wonde gewassen met pure azijn, waardoor het schaap helemaal verbrand is. Chemisch verbrand, heet dat. Het dier heeft injecties gekregen tegen de pijn, maar het is niet zeker dat het schaap het zal halen. Dit maakt ons kwaad. Er bestaan nochtans genoeg producten tegen 'de vlieg'. Het beste is om onmiddellijk een dierenarts te bellen", aldus Lenvain. Het lammetje van het schaap moet momenteel met de papfles worden gevoed.

De eigenaar waste het gewonde dier met azijn, waardoor het chemisch verbrand raakte.
Vzw De Ark van Pollare De eigenaar waste het gewonde dier met azijn, waardoor het chemisch verbrand raakte.