Huidige bestuursploeg wil shop & go-zones fors uitbreiden

Gratis parkeerplaatsen van half uur zijn jaar na lancering groot succes

De shop & go-parkeerplaatsen op de Graanmarkt.
Claudia Van den Houte De shop & go-parkeerplaatsen op de Graanmarkt.
Het huidig stadsbestuur wil de shop & go-zones die een jaar geleden werden gelanceerd fors uitbreiden. In een shop & go-zone kan je een half uur gratis parkeren zonder ticket. 'Samen' wil nog een stap verder gaan en het shop & go-principe ook toepassen voor twee uur parkeren op stadsrandparkings.

De shop & go-zones werden vorig jaar in september gelanceerd. Op verschillende locaties in de handelskern, maar ook op het Paul de Montplein en in de Brusselstraat, werden er telkens een handvol parkeerplaatsen uitgerust met sensors. Op een shop & go-parkeerplaats hoeft je geen ticket te nemen, maar als je er langer dan een half uur geparkeerd staat, worden parkeerwachters verwittigd, en ontvang je een parkeerretributie van 20 euro. 

De stad voerde de shop & go-zones in om de parkeerdruk in het centrum in te dijken. "Voor de invoering was er nauwelijks circulatie", vertelt schepen van Mobiliteit Wouter Vande Winkel (Samen/Groen). "Nu werden er op één jaar tijd 1,1 miljoen parkeerbewegingen geregistreerd. Dat is fenomenaal. De shop & go-zones zijn een ongelofelijk succes. Van die 1,1 miljoen zijn er 'slechts' 30.000 mensen die langer dan een half uur bleven staan. Dat toont aan dat een half uur voldoende is voor de shoppers waarop we ons hiermee richten: mensen die een snelle aankoop komen doen in één handelszaak. Het gevoel van parkeerdruk is enorm gedaald", aldus Vande Winkel. "Het zoekverkeer van mensen die rondjes draaien op zoek naar een parkeerplaats is weggevallen", vult Patrick Carael (Samen) aan.

Daarom wil de huidige bestuursploeg de shop & go-zones gevoelig uitbreiden - al zal dat niet meer voor deze legislatuur zijn en dus voor de volgende bestuursploeg. "Op sommige plaatsen, zoals het Paul de Montplein en de Lavendelstraat, volstaat het aantal shop & go-parkeerplaatsen, maar op de Graanmarkt, het Oudstrijdersplein en de Centrumlaan zijn er onvoldoende plekken en is er een uitbreiding nodig", aldus Van de Winkel. "Op het Oudstrijdersplein kunnen de plaatsen bijvoorbeeld worden uitgebreid van zes naar tien en op de Centrumlaan kunnen er ter hoogte van Ninia ook langs de andere kant van de rijweg shop & go-plaatsen komen." Het bestuur denkt ook aan nieuwe locaties. "We hebben van verschillende handelaars de vraag gekregen om ook nabij hun zaak shop & go-plaatsen te voorzien. Nieuwe locaties voor de toekomst zijn de Weggevoerdenstraat, de Dreefstraat en de Geraardsbergsestraat. Ook in de deelgemeenten, zoals Okegem en Denderwindeke, blijkt er vraag te zijn naar shop & go-parkeerplaatsen."

'Samen' wil het shop & go-principe ook verbreden naar de parkings net buiten de handelskern. "Daarmee bieden we ook een oplossing voor de 'funshoppers', die verschillende winkels willen bezoeken. Zij wijken nu misschien uit naar andere gemeenten omdat ze moeten betalen om te parkeren. Ons voorstel is om ze twee uur gratis te laten parkeren op de Abdijparking, het Twijnsterplein en het Paul de Montplein en de circulatie af te dwingen via sensoren en misschien ANPR-camera's om te vermijden dat niet-shoppers er een hele dag parkeren. Zo gaan we naar een gastvrije handelsstad."

De shop & go-parkeerplaatsen op het Oudstrijdersplein.
Claudia Van den Houte De shop & go-parkeerplaatsen op het Oudstrijdersplein.
Een deel van de shop & go-parkeerplaatsen langs de Centrumlaan.
Claudia Van den Houte Een deel van de shop & go-parkeerplaatsen langs de Centrumlaan.
De shop & go-parkeerplaatsen op de Graanmarkt.
Claudia Van den Houte De shop & go-parkeerplaatsen op de Graanmarkt.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.