Uitbater in Nieuwpoort bant kinderen uit zijn brasserie: "Ze maken stoelen kapot en jagen anderen weg"

De uitbater van de brasserie ziet geen graten in zijn verbod.
Boterman De uitbater van de brasserie ziet geen graten in zijn verbod.
Er is op social media heel wat commotie ontstaan over het verbod op kinderen in een brasserie op de Zeedijk in Nieuwpoort-Bad. Een moeder werd namelijk geweigerd met haar zoon toen ze gisteren wou plaatsnemen op het terras van Brasserie Sir Charles. De vrouw plaatste in haar verontwaardiging een bericht op Facebook en dat werd in geen tijd al meer dan 20.000 keer gedeeld. De reacties aan het adres van de uitbater zijn niet mals. Maar die ziet er geen graten in. Integendeel.

“Vroeger waren kinderen braaf. Gingen ze mee op restaurant, hadden ze een kleurboek mee en moesten ze stil zijn omdat de grote mensen aan het praten waren. Maar de tijden zijn enorm veranderd”, reageert uitbater Noël Brossé van Brasserie Sir Charles. Eind augustus besloot hij om geen kinderen meer toe te laten en dat afficheerde hij op het terras boven de menukaart. ‘Adults only’, staat er geschreven.

“Ik was het volledig beu. Elke dag werd ik 2 tot 3 keer uitgescholden omdat ik vriendelijk vroeg om niet meer met vuile schoenen op mijn stoelen te springen of met messen in de kussens te snijden. Ik kocht namelijk nieuwe stoelen van 420 euro per stuk en eerlijk gezegd, aan die cola en dat ijsje verdien ik die stoelen niet terug. Al vier keer kwam er zelfs agressie aan te pas omdat ik vroeg of de kinderen hun manieren wilden houden. Bovendien maken kinderen het zo luidruchtig dat al mijn andere klanten gewoon weglopen. Ik mik op een ouder publiek en die brengen mij veel meer op dan die kinderen”, gaat Noël Brossé verder.

Lees ook: Veel begrip voor uitbater die kinderen toegang weigert in zijn brasserie

Stel dat ze mij verbieden om kinderen niet toe te laten, dan vraag ik gewoon 100 euro per kind

Uitbater Noël Brossé

“Niet schuld van kinderen”

“En begrijp me niet verkeerd, dat is niet de schuld van die kinderen. Die zijn nu eenmaal luidruchtig, maar ouders kijken niet meer om en zijn bezig op hun smartphone. Gezinnen lopen de hele dag op de Zeedijk en hun kinderen zijn doodmoe. Natuurlijk beginnen die dan lastig te worden op restaurant, maar daarvoor moet ik ze nog niet toelaten. Ik begrijp die hele commotie overigens niet. Er zijn zaken genoeg op de Zeedijk en niemand is verplicht om hier te komen. Velen hebben al gezegd dat ze speciaal naar Sir Charles komen omdat ze hier rustig zitten”, aldus Noël Brossé. 

Of dit onder discriminatie valt, weet hij naar eigen zeggen niet. “Stel dat ze mij verbieden om kinderen niet toe te laten, dan vraag ik gewoon 100 euro per kind. Over mijn prijszetting kan niemand iets beslissen”, besluit hij. Binnenkort worden nog extra bordjes geplaatst bij zijn zaak zodat nog duidelijker wordt dat kinderen niet meer welkom zijn.

“Vrijheid van ondernemen”

Sectororganisatie Horeca Vlaanderen zegt dat gastvrijheid altijd voorop moet staan bij het uitbaten van een horecazaak, maar heeft ook begrip voor de Nieuwpoortse uitbater. “We moeten ook de vrijheid van ondernemen respecteren”, zegt Matthias De Caluwe, voorzitter van Horeca Vlaanderen.

“Er is bijvoorbeeld een internationale trend van ‘adults only’ hotels die is komen overwaaien naar ons land en je ziet ook bij ons dergelijke hotels ontstaan. Dat heeft te maken met het opzoeken van een niche, van een bepaald doelpubliek. Zo heeft ook de uitbater van de brasserie in Nieuwpoort een keuze gemaakt, en die moeten we respecteren. Hij zal wel pro en contra op een rijtje hebben gezet en dan afgewogen hebben wat het interessantst is voor hem”, aldus De Caluwe. “Iedereen is gerechtigd om de vrijheid van ondernemen op die manier in te vullen die best bij zijn zaak past. De uitbater zal met de gevolgen van die keuze moeten leven.”

Tot slot vraagt de voorzitter dat mensen die op de zaak reageren via sociale media, dat op een beleefde, serene en genuanceerde manier doen. “Sociale media zijn zeer belangrijk, en we zien bij sites die punten geven aan zaken dat het zelfs over het (over)leven van zaken kan beslissen. Je hebt als klant het recht om je ongenoegen te ventileren, maar ik vind dat mensen ook ‘menselijk’ moeten blijven en op een hoffelijke manier moeten dialogeren.”

rv



1.043 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Kurt Nagels

    Wat een walgelijke reacties lees ik hier. Eventjes alle kinderen/ouders over dezelfde kam scheren... Het is waar dat het bij sommige kinderen aan opvoeding ontbreekt, maar ze daarom weigeren???

  • fred van driessche

    Overschot van gelijk. Ga je kinderen loslaten in de MacDo of beter nog in de speeltuin. En hou de onopgevoede ettertjes uit het vliegtuig.

  • fernanda van gorp

    Ik begrijp Sir Charles heel goed! Kinderen zijn tegenwoordig goden .... Krijgen alles en mogen alles. In deze zaak zit ook graag rustig, zonder veel kanaal en opgevoede kinderen, daar kon je vroeger overal mee komen, ook op restaurant. Het grootste deel van de huidige generatie weet zelfs niet meer wat beleefdheid en opgevoed zijn betekent!

  • gaelle derinck

    Iedereen heeft recht om te gaan eten, Okj zoek ergens anders ietsmaar vliegtuigen kinderen te verbieden huur dan een luxe jet, of ga met de auto geen last dan van kinderen wij als gezin reizen ook en ze zijn super braaf. Voor Ocharme enkele uurtjes dat ze op een vliegtuig zitten om dan een hele week in je aduld only te zitten. Iedereen doet wat hij wil het is een Vrijland al zijn we eigenlijk niet Vrij wetten en regels. Iedereen is kind geweest.

  • peg waelput

    Ik heb in horeca gewerkt en op al mijn jaren nog nooit kinderen stoelen of banken met messen zien kapot maken ...en er zijn genoeg kinderen met goede manieren en horeca zaken waar ze welkom zijn