Via E40 naar centrum is geen pretje

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN MIDDELKERKE

Vanaf de E40 is Middelkerke enkel bereikbaar via de Spermaliestraat en de brug over het kanaal, wat vaak problemen veroorzaakt.
Foto Proot Vanaf de E40 is Middelkerke enkel bereikbaar via de Spermaliestraat en de brug over het kanaal, wat vaak problemen veroorzaakt.
Vanaf de E40 is Middelkerke enkel bereikbaar via de Spermaliestraat en de brug over het kanaal Plassendale-Nieuwpoort. De verkeersdruk is er groot, vooral op toeristische hoogdagen. Wat is de oplossing? Want toeristen die naar Middelkerke willen, vinden best zo weinig mogelijk obstakels op hun weg.

Jean-Marie Dedecker (Lijst Dedecker) is duidelijk. "De toeristische ontsluiting via de E40 is een absolute prioriteit. De plannen liggen al een kwarteeuw klaar, maar werden door belangenvermenging binnen de huidige coalitie nooit uitgevoerd. Ellenlange files maken het centrum moeilijk bereikbaar, de overbelasting maakt de Spermaliestraat onleefbaar en onveilig. Een tunnel onder het kanaal en een nieuwe ringweg vanaf de gevaarlijke knik in de Spermaliestraat tot aan het rotonde in de Westendelaan zijn de oplossing."


Ook Anthony Goethaels (N-VA) is voorstander van een tunnel. "Die veroorzaakt het minst visuele hinder, maar is wel duur tegenover een brug."


Voor Geert Verdonck (Project M) maakt het niet uit of er een tunnel of brug komt. "Dat moeten ingenieurs uitmaken. De bypass vanaf het kanaal tot aan het rondpunt in de Westendelaan moet er wel dringend komen."


Robin De Lille (Groen): "Een nieuw tracé is nodig, maar we mogen de impact op natuur, landbouw en het landschap niet vergeten. Studies zeggen dat een tunnel onrealistisch is, en een nieuwe hoge brug zou een grote impact op de omgeving hebben. Daarom kiezen wij voor een tracé tussen Slijpe-Brug en Driewegen, samen met een parkeerbeleid dat uitnodigt om aan de rand van het centrum te parkeren."


Huidig burgemeester Janna Rommel-Opstaele (Open Vld) bevestigt dat het dossier in handen is van de provincie. "Momenteel worden studies georganiseerd naar onder meer mobiliteit en milieu. Er staat nog niks vast. Een westelijke omleiding ter ontlasting van de Spermaliestraat is zeker nodig. Een nieuwe brug is op korte termijn niet haalbaar. Daarom willen we eerst een deel van de nieuwe omleidingsweg realiseren tussen de knik in de Spermaliestraat en de rotonde in de Westendelaan." (TVA)