Lombardsijde moet weer echt dorpsplein krijgen

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN MIDDELKERKE

Vanaf 2019 zal de kusttram niet langer door Lombardsijde rijden, maar via de Kustweg. De weg ligt zo open om Lombardsijde een facelift te geven. Hoe moet de gemeente eruitzien en wat met de mobiliteit?

De tram die dwars door de kern van Lombardsijde loopt, splijt het dorp in twee. "Het dorpsgevoel is daardoor vervaagd", merkt burgemeester Janna Rommel-Opstaele (Open Vld) op. "Gekoppeld aan het verleggen van de tramlijn hebben we samen met het Agentschap Wegen en Verkeer een mobiliteitsstudie uitgevoerd. We willen het dorpsgevoel doen herleven. We willen het centrum vernieuwen, zonder de rust en rijke geschiedenis uit het oog te verliezen. Ook een veilig fietspad naar Nieuwpoort is belangrijk."

Fiets- en wandelpaden

Dirk Gilliaert (CD&V) pikt in. "Na de ingebruikname van het tramtraject langs de N34 komt er ruimte vrij voor nieuwe fiets- en wandelpaden langs de Lombardsijdelaan en Nieuwpoortlaan. Samen met de doortocht Lombardsijde zullen we de Zeelaan en Dorpsplein volledig herinrichten."


Geert Verdonck (Project M): "Dit project biedt een unieke kans om Lombardsijde opnieuw een dorpsplein te geven met een veilige fietsverbinding naar Nieuwpoort in de oude trambedding."

Extra busverbindingen

Ook Jean-Marie Dedecker (Lijst Dedecker) wil het dorpsplein een complete facelift geven. "Een paar dorpskernen werden verbeterd, maar Lombardsijde is als een weeskindje behandeld geweest. Voor het dorpsplein denk ik aan een 'Vlaams Montmartre' met terrassen, zitbanken, wandellaan, fietspaden en een promenade van de Zeelaan tot aan het Albert-I monument, aansluitend op de uitbreiding van de Nieuwpoortse jachthaven."


Anthony Goethaels (N-VA) besluit: "We moeten rekening houden met de wensen van de bewoners. Lombardsijde kan een prachtig plein krijgen die een meerwaarde biedt voor bewoners en handelaars." Ook al komen er twee nieuwe haltes langs de N34, toch vragen alle partijen extra busverbindingen. (TVA)