CD&V: "Leegstaande panden beter benutten"

Het campagnelokaal van CD&V op de Bredabaan.
Foto De Scheirder Het campagnelokaal van CD&V op de Bredabaan.

CD&V heeft een pand op de Bredabaan ingepalmd voor hun campagne, maar ook om de leegstand in de straat aan te kaarten. "Met 'Merxperimenteren' willen we tonen dat hier meer te doen is", zegt Pieter De Cock, nummer twee op de Merksemse lijst.


Het is een opvallende campagnezet van CD&V in Merksem. Een hoekpand werd volledig bekleed met campagne-affiches. "Het is tweeledig; we kaarten enerzijds de leegstand aan en anderzijds willen we ook meer culturele en jeugdactiviteiten organiseren. Vroeger werden hier geregeld workshops en activiteiten gegeven zoals een weekje gitaarles bij Axl Peleman. Dat aanbod werd de afgelopen jaren afgebouwd. Nu kan je enkel nog terecht bij de bestaande instellingen. Dat willen we veranderen, gebruik die leegstand om er pop-ups een kans te geven en workshops te organiseren", zegt De Cock.


Zelf geven ze het goede voorbeeld. "Wij hebben het pand gehuurd en gebruiken vooral de etalage voor onze posters maar in de kelder heeft een kunstenares er haar atelier ingericht. Zo pak je leegstand aan en staan die panden niet te verloederen. Tegelijk moet je ook naar omvorming gaan. De Bredabaan wordt niet meer de baan die het vroeger was, er moeten ook gewone huizen komen." (NBA)