Dag en nacht licht aan NMBS site in Melle

Buurtbewoners vragen bijkomende maatregelen

De NMBS-werkplaats baadt in het licht 's nachts in Melle.
Didier Verbaere De NMBS-werkplaats baadt in het licht 's nachts in Melle.
Omwonenden van de polyvalente werkplaats van de NMBS tussen Nonnenwegel, Vijverwegel en Vlaschaard in Melle vragen bijkomende maatregelen tegen de geluidsoverlast en de lichtvervuiling.

“Sinds enkele dagen brandt de verlichting op de site op volle kracht en lijkt het alsof het hier 24 uur klaarlichte dag is. Vanuit de woonkamer kijken we uit op 42 masten met verlichting. En bijna dagelijks staan hier dieseltreinen urenlang te draaien voor onze deur. De bouw van de site was misschien niet tegen te houden, maar we vragen op z’n minst maatregelen om de buurt leefbaar te houden”, trekt Marieke Dobbelaere uit de Vlaschaard aan de alarmbel. 

De werkplaats werd tussen juni 2014 en het najaar van 2016 opgetrokken op de oude terreinen van het rangeerstation in Melle. Treinen worden er onderhouden, hersteld en schoongemaakt. Bij de voorstelling van de bouw beloofde de NMBS groene bufferzones en het gebruik van geluidsisolerende materialen om de overlast te beperken. 

Didier Verbaere

“Momenteel zijn de werken voor de aanleg van de nieuwe sporen, de bermen, de gebouwen en de bijhorende infrastructuur nagenoeg beëindigd. Maar er werden heel wat regels geschonden en er was ook een aanpassing aan de milieuvergunningen zonder inspraak van de buren. De gemeente Melle heeft nog wel ongunstig advies verleend, maar een klacht bij de raad voor vergunningsbetwistingen is nooit ingediend. Als kers op de taart werd op de site de voorbije dagen het verblindende licht aangestoken. We hopen dat dit dossier kan herbekeken worden en er bijkomende maatregelen worden genomen”, besluit Marieke. 

Alle mogelijke maatregelen zijn genomen

Geert Dierckx

"Wij zijn op de hoogte van de klachten over de geluidsoverlast van dieseltreinen in de Mellestraat en begrijpen dat dit voor de buurtbewoners hinder met zich meebrengt. Sowieso is het geluid van treinen in de buurt van sporen onvermijdelijk. Om de overlast te milderen, wordt er nauw op toegezien dat de treinstellen niet vroeger dan noodzakelijk worden opgestart. In uitzonderlijke gevallen is het wel altijd mogelijk dat een treinstel blijft draaien om bepaalde storingen op te sporen. Een trein opstarten vergt ook enige tijd en er moeten voor de veiligheid heel wat zaken worden nagekeken en voorbereid vooraleer een trein kan vertrekken", zegt Geert Dierckx, woordvoerder van NMBS.

"In het ontwerp van de nieuwe polyvalente werkplaats in Melle zijn maatregelen genomen om de geluidsoverlast en de lichtvervuiling naar de buurt toe te milderen. Zo hebben de nieuwe werkplaatsen geluidsisolerende poorten en ook bij de constructie is geluidsisolerend materiaal gebruikt. Voor de verlichting  heeft NMBS een gedetailleerde lichtstudie laten uitvoeren door een extern bureau. 

Het ontwerp voldoet aan alle normen om de lichtpollutie naar de omgeving te beperken. De ledverlichting is niet enkel duurzaam, zij is ook erg belangrijk voor de veiligheid van onze werknemers. Rond de site heeft de NMBS ook groene bufferheuvels aangelegd om de visuele hinder voor de omwonenden te milderen", besluit Dierckx. Bijkomende maatregelen zitten er blijkbaar niet aan te komen. 

Didier Verbaere



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels