Werken aan ‘zwart punt’ starten eind maart

Kruispunt R6/Antwerpsesteenweg krijgt ‘fly-over’ en fietstunnel

Het kruispunt van de R6 met de Antwerpsesteenweg
David Legrève Het kruispunt van de R6 met de Antwerpsesteenweg
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat eind maart van start met de heraanleg van het kruispunt van de R6 met de Antwerpsesteenweg (N1) in Mechelen. Net als op het kruispunt met de Liersesteenweg wordt ook hier een viaduct gebouwd. Zo wordt een gevaarlijk ‘zwart verkeerspunt’ eindelijk weggewerkt.

Het aantal verkeersongevallen -met vaak zwaargewonde en dodelijke slachtoffers- op het kruispunt R6/Antwerpsesteenweg in Mechelen is niet meer te tellen. In 2008 kwamen ook Thibo en Ina Vermeiren er om het leven, toen de wagen van het gezin uit Bornem werd aangereden door een oudere bestuurder. Ouders Danny Vermeiren en Lesly Cornand zijn tevreden met de heraanleg. “Het is goed dat dit kruispunt eindelijk wordt aangepakt, want er vallen al té veel slachtoffers te betreuren. Wat wij toen hebben meegemaakt en het verdriet dat we voor de rest van ons leven met ons meedragen, wensen we niemand toe. Hopelijk zal de heraanleg er voor zorgen dat dit niemand nog moet overkomen”, zegt Vermeiren.

Op het kruispunt van de R6 met de Antwerpsesteenweg gebeurden al verschillende zware ongevallen. “Hopelijk zal de heraanleg er voor zorgen dat dit niemand nog moet overkomen.”
Op het kruispunt van de R6 met de Antwerpsesteenweg gebeurden al verschillende zware ongevallen. “Hopelijk zal de heraanleg er voor zorgen dat dit niemand nog moet overkomen.”

“We willen dit ‘zwart punt’ inderdaad veiliger maken door net als aan de Liersesteenweg een ‘fly-over’ te bouwen”, zegt Jef Schoenmaekers van Wegen en Verkeer Antwerpen. “Dat is een brug met op- en afritten aan beide kanten, die het verkeer op de R6 over de Antwerpsesteenweg leidt. Zo is er geen kruisend verkeer meer, en verminderen we het aantal conflicten tussen de verkeersstromen uit de verschillende richtingen. Het resultaat zal niet enkel een vlottere maar dus ook veiligere verkeersituatie zijn.”

“Het ontwerp lijkt op maar is niet volledig identiek aan dat van de Liersesteenweg. Op dit tweede kruispunt wordt immers ook een aparte fietstunnel aangelegd. Fietsers zullen het kruispunt niet meer moeten oversteken maar geraken veilig, vlot en met een minimum aan extra afstand de R6 over. Om de geluidsoverlast voor de Tivoli-wijk te milderen, worden geluidsschermen voorzien ter hoogte van het kruispunt.”

MECHELEN - Op het kruispunt van de R6 met de Liersesteenweg vonden eerder al gelijkaardige werken plaats.
David Legreve MECHELEN - Op het kruispunt van de R6 met de Liersesteenweg vonden eerder al gelijkaardige werken plaats.

De werken stonden al eerder gepland, maar liepen vertraging op. “De onteigeningen die nodig waren voor de bouw, nemen meer tijd in beslag dan gedacht. Ondertussen voerden de nutsmaatschappijen wel al enkele voorbereidende werken uit. Zonder verdere vertragingen mikken we nu op 25 maart als startdatum.”

“De aannemer zal starten met grondwerken in de bermen, het bouwrijp maken van het terrein... Tijdens deze klus zal de hinder voor het verkeer nog beperkt zijn. Daarna wordt gestart met de effectieve aanleg van het nieuwe kruispunt en de fietstunnel, die werken zullen maximum anderhalf jaar duren. De planning wordt op dit moment volop uitgewerkt, de komende weken gaan we alle buurtbewoners, bedrijven en scholen hierover uitgebreid informeren.”

“Na de werken aan het kruispunt met de Liersesteenweg wordt het wegdek van de R6 vernieuwd tussen de Liersesteenweg en de brug over de spoorweg. Dan zal AWV ook de geluidschermen langs de R6 plaatsen ter hoogte van de wijk Ekelenhoek. Deze werken starten in mei en zullen ongeveer twee maanden duren. Tijdens deze fase zal het verkeer op de R6 altijd in beide richting kunnen blijven rijden.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.