Pakje besteld? Drone dropt het in 'brievenbus'

STAD DIENT VOLGEND JAAR ALS PROEFKONIJN

Kris Rottiers van Drone-future met zijn eigen drone.
Foto David Legreve Kris Rottiers van Drone-future met zijn eigen drone.
In Mechelen gaat begin volgend jaar een proefproject van start met 'bezorgdrones', die pakjes leveren. Het bedrijfje Drone-future ziet een gigantisch potentieel voor de pakjessector, weliswaar in de eerste plaats in het buitenland.

Hoe krijg je de pakjes van een drone in een 'smartbox', een soort brievenbus, en de retours terug in de drone, op een manier die voor bijna alle gebouwen toepasbaar is? Dat was de vraag die de ondernemers Ivan Peeters (productontwikkelaar Inventus.be) uit Beveren, Bart Goovaerts (M-design, haarden) uit Zedelgem en Kris Rottiers (Dynsecu, online beveiliging) uit Hombeek (Mechelen) zich een paar jaar geleden stelden. Twee jaar geleden richtte het trio in het West-Vlaamse Zedelgem Drone-future op en intussen menen ze het antwoord te kennen. Ze bedachten een systeem met platforms en een soort van brievenbussen bovenop gebouwen en vroegen een wereldwijd patent aan. "De drone zal niet alleen pakjes kunnen afleveren, maar eventuele retourzendingen meteen ook weer kunnen meenemen", zegt Rottiers.


Momenteel leggen hij en zijn twee collega's de laatste hand aan een prototype met de bedoeling om dat begin volgend jaar uit te testen op een industrieterrein in Mechelen.

Milieuvriendelijk

"Het gaat om een simpele test. We willen pakjes laten vertrekken in bedrijf A en laten leveren in bedrijf B. Momenteel zijn we de laatste testen aan het afronden en kunnen we gesprekken aanknopen met lokale bedrijven." De keuze voor Mechelen is niet toevallig. "Ik ben zelf van Hombeek en stel vast dat Mechelen de jongste jaren een innovatieve stad is geworden. In Mechelen willen we ons project aan de wereld tonen", aldus Rottiers. Mechels ICT-schepen Stefaan Deleus (CD&V) is helemaal mee. "De bezorgdrone creëert veel voordelen: ze is milieuvriendelijk, er zijn minder bestelwagens in het verkeer en dus minder files, er is de mogelijkheid pakjes te leveren op moeilijk bereikbare plekken, enzovoort. Op die manier gaan we van minder hinder voor de Mechelaars naar meer comfort."


Dat 'voor de Mechelaars' moet je wel met een korrel zout nemen. De echte uitrol van het project is in eerste instantie niet voor ons land, zelfs niet voor de buurlanden. "De wetgeving in Europa is een pak strenger en moeilijker om te buigen dan in andere innovatieve landen zoals de VS, China, Israël en IJsland", luidt de verklaring. Maar de drie geloven dat hun project een gigantisch potentieel heeft. "Wij hebben iets unieks dat bijvoorbeeld Amazon niet heeft, om pakjes rechtstreeks bij de eindconsument te krijgen zonder dat die thuis moet zijn en er een risico is op diefstal of vandalisme."


Drone-future hoopt zijn platforms binnen dit en vijf jaar op de markt te brengen.