Drie jaar ellende op R6

BOUW VIADUCTEN OP TWEE KRUISPUNTEN START IN 2017

Op dit kruispunt van de Antwerpsesteenweg met de R6 komt een van de viaducten.
David Legreve Op dit kruispunt van de Antwerpsesteenweg met de R6 komt een van de viaducten.
Staan we vanaf 2018 met zijn allen nog een heel stuk langer stil op de R6? AZ Sint-Maarten en het Mechelse stadsbestuur vrezen ervoor nu minister Ben Weyts bekend heeft gemaakt dat de herinrichting pas in 2017 van start gaat en drie jaar zal duren, terwijl het nieuwe ziekenhuis al in 2018 opengaat.

Over de bouw van de zogenaamde fly-overs (viaducten) over de Antwerpse- en de Liersesteenweg wordt al jaren gepraat. Minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) maakte eind vorige maand bekend dat het geld voor de bouw van de bruggen er ook eindelijk is.

De nieuwe viaducten komen aan de kruispunten van de R6 met de Antwerpse- en de Liersesteenweg.
De nieuwe viaducten komen aan de kruispunten van de R6 met de Antwerpse- en de Liersesteenweg.

15 miljoen euro

Net geen acht miljoen euro gaat naar het viaduct over het beruchte 'kruispunt Pauwels' in Mechelen-Noord, waar in 2008 nog twee kindjes het leven lieten. Bijna zeven miljoen gaat naar het kruispunt met de Liersesteenweg in Sint-Katelijne-Waver.


Gisteren gaf de minister ook meer informatie over de timing in een antwoord op een parlementaire vraag van partijgenoot en Mechels schepen Marc Hendrickx.


"De onteigenings- en ontwerpfase van de beide projecten is bezig. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voorziet in de loop van 2016 de eerste innames te kunnen realiseren. Parallel hieraan voorziet het de bouwaanvraag van beide kruispunten in de loop van het voorjaar 2016 te kunnen indienen en de communicatie aangaande het project te kunnen starten", meldt de minister. De realisatie zal in 2017 van start gaan en drie jaar duren. "Het verkeer zal de R6, de N1 en de N14 tijdens de werken kunnen blijven gebruiken, op beperkte verkeersonderbrekingen na. Het ziekenhuis zal bereikbaar zijn", aldus de minister.

Ernstige problemen

Bereikbaar zal het wel zijn, vraag is of het ook vlot te bereiken zal zijn? In Mechelen houden ze hun hart vast. Algemeen directeur Jan Ennekens van AZ Sint-Maarten vreest ernstige verkeersproblemen. "Ik was blij toen ik hoorde dat het geld er was en ging er ook van uit dat de werkzaamheden nog dit jaar zouden starten om in 2018 klaar te zijn, zoals ons door alle instanties ook altijd werd beloofd. De bouw van het ziekenhuis is immers een van de redenen voor de bouw van de fly-overs, want het zal heel wat extra verkeer genereren. Nu al zit alles op de R6 vast tijdens de spits, en dat zonder extra ziekenhuisverkeer en zonder werf."


Niet alleen de gewone automobilist zal in de file komen te staan, ook de ambulances.


"Het mogen dan wel prioritaire voertuigen zijn, files wegtoveren kunnen ze vooralsnog niet. Ik roep de politici echt op om dit proces te versnellen."

Urgent karakter

Dat is ook wat het stadsbestuur wil. Het zal begin maart alle betrokkenen samenroepen. "We willen bij AWV de 'forcing' voeren om de boel te versnellen. Die mannen zien het urgent karakter niet in. Het is niet omdat bepaalde procedures lopen je al geen andere stappen kan zetten. Het moet vooruitgaan", aldus Hendrickx.


Vraag is overigens nog of de werkzaamheden aan de R6 gelijktijdig kunnen plaatsvinden met de aansluiting van de nieuwe Tangent op de N15 (aan de Nekkerhal). Die ingrijpende werkzaamheden zijn immers ook gepland in 2017.