Bouw nieuw station start in 2018

TWEEDE ONTWERP IS WEGENS BESPARINGEN 10 PROCENT GOEDKOPER

Dit is hoe het nieuwe station er in 2024 of 2025 zal uitzien. Het busstation verhuist van de voorzijde naar de achterzijde van het treinstation.
Wannes Vansina Dit is hoe het nieuwe station er in 2024 of 2025 zal uitzien. Het busstation verhuist van de voorzijde naar de achterzijde van het treinstation.
De NMBS heeft een nieuw ontwerp klaar voor het toekomstige station van Mechelen. Het ontwerp moest 10 procent goedkoper, maar volgens de spoormaatschappij blijft het comfort van de reiziger gewaarborgd. De bouw moet in 2018 van start gaan. Zeven jaar later moet het station klaar zijn.

De NMBS dient binnenkort de bouwvergunning in voor het nieuwe station dat 100 miljoen euro zal kosten. De regering heeft het nieuwe meerjareninvesteringsplan wel nog niet goedgekeurd, maar zowel NMBS als burgemeester Bart Somers (Open Vld) gaan ervan uit dat het nieuwe station er hoe dan ook komt. Met de realisatie van de tangent, de spoorwegbypass en de ondergrondse parkeergarage voor 2.000 wagens is de eerste aanzet al gegeven. Bovendien verkeert het huidige station uit de jaren 50 in slechte staat.

Een zicht op een van de twaalf perrons.
Wannes Vansina Een zicht op een van de twaalf perrons.

Minder steunelementen

Het nieuwe complex wordt wel goedkoper dan gepland, maar volgens de NMBS doet dat geen afbreuk aan de architecturale waarde of aan het comfort voor de reizigers. "De beperkte schaalverkleining heeft enkel invloed op de technische ruimten of plaatsen met spoorgebonden functies", zegt NMBS-manager Nancy Geyskens. De besparing werd vooral gerealiseerd door technische ruimten te combineren en door drie fietsenbergingen te centraliseren tot één grote (met 5.000 plaatsen, dubbel zoveel als nu). De structuur van de overkapping boven de perrons wordt zodanig aangepast dat er evenveel daglicht het station binnenvalt, maar dat het aantal steunelementen wordt gehalveerd. Een groot deel van het glas werd vervangen door ETFE, een lichtere, goedkopere en onderhoudsvriendelijkere kunststof.

Onder de sporen komt een stalplaats voor 5.000 fietsen.
Wannes Vansina Onder de sporen komt een stalplaats voor 5.000 fietsen.

Dubbele toegang

Er werden ook een aantal verbeteringen aangebracht. "In het oorspronkelijk ontwerp moesten de 19.000 instappende reizigers per dag samen één gang gebruiken om naar de twaalf langere en bredere perrons te gaan. In het nieuwe ontwerp kunnen reizigers door een dubbele toegang en vervolgens via vaste trappen, roltrappen of liften op een comfortabele manier de perrons bereiken", zegt Geyskens.


Het gelijkvloers wordt zoals eerder gepland opengewerkt. Burgemeester Bart Somers (Open Vld) spreekt over een "overdekte Grote Markt", met naast verblijfsruimte ook winkels. "Het nieuwe station zal als katalysator fungeren voor het sociale en economische leven in dit stadsdeel, met een nieuwe wijk waar op termijn 20.000 mensen zullen werken en 2.000 mensen zullen wonen."

Een toekomstbeeld van de kiss&ride-zone.
Wannes Vansina Een toekomstbeeld van de kiss&ride-zone.

Busstations

De werkzaamheden starten in 2018 en zullen pas in 2024 of 2025 zijn afgerond. "Er moet immers in fases worden gewerkt. We kunnen maar twee sporen tegelijk buiten dienst stellen", verklaart Geyskens. Met het treinstation wordt ook het busstation vernieuwd. Het verhuist van de voorzijde naar de achterzijde van het station. De haltes komen bovenop de ondergrondse parking. "Daardoor halen we de bussen weg uit de woonstraten en kunnen we het vroegere busstation vergroenen", aldus nog Somers.


Wie het toekomstige station van naderbij wil ontdekken, kan een maquette bekijken in het Huis van de Mechelaar.