Bewoners net op tijd uit woningbrand gered

De brandweer kon de bewoners tijdig uit de woning redden. De brand was snel onder controle maar zorgde voor heel wat brand- en rookschade.
Tim Van der Zeypen De brandweer kon de bewoners tijdig uit de woning redden. De brand was snel onder controle maar zorgde voor heel wat brand- en rookschade.
In de Voosdonk in Heffen bij Mechelen heeft het in de nacht van dinsdag op woensdag gebrand in een woning. De twee bewoners raakten bevangen door de rook. Ze moesten gered worden door de brandweer en werden afgevoerd naar het ziekenhuis.

De brand ontstond kort na 3.00 uur woensdagochtend. Het waren de bewoners zelf die de brand maar net op tijd hadden opgemerkt. 

“De brand situeerde zich ter hoogte van de keuken”, vertelt kapitein Michel Michiels van de brandweerzone Rivierenland. Het koppel verwittigde zelf nog de hulpdiensten. Die kwamen massaal ter plaatse. De man bevond zich bij aankomst van de hulpdiensten op de eerste verdieping. Hij probeerde de woning te ontvluchten via een klikraam en hapte bij aankomst van de hulpdiensten naar lucht. Zij konden de man uiteindelijk redden door onderaan het klikraam, een ander raam stuk te slaan en het slachtoffer vervolgens te evacueren met een ladder.

Balkon

Zijn echtgenote had zich na het uitbreken van de brand in veiligheid kunnen brengen op een balkon achteraan de woning op de tweede verdieping. 

“Door middel van een ladder konden we haar eveneens in veiligheid brengen”, luidt het nog bij de hulpdiensten. Beide bewoners raakten bevangen door rook. De man liep ook nog andere verwondingen op. “Ze werden beiden naar het ziekenhuis gebracht”, gaat de brandweerkapitein verder. 

De brandweer kon de bewoners tijdig uit de woning redden. De brand was snel onder controle maar zorgde voor heel wat brand- en rookschade.  Er moest lang tijd geventileerd worden.
Tim Van der Zeypen De brandweer kon de bewoners tijdig uit de woning redden. De brand was snel onder controle maar zorgde voor heel wat brand- en rookschade. Er moest lang tijd geventileerd worden.

Ventileren

De brandweermannen kregen het vuur uiteindelijk snel onder controle. De schade is wel bijzonder groot. “In de keuken is er vooral brandschade, in de rest van de woning is er heel veel rookschade”, besluit brandweerkapitein Michiels nog. De brandweer moest nog een tijdje nablussen alsook de woning ventileren. Die werd uiteindelijk onbewoonbaar verklaard. Over de oorzaak van de brand is momenteel nog niets geweten. Die ontstond zo goed als zeker in de keuken maar waardoor de brand uitbrak zal nu verder onderzocht worden door de lokale politiezone Mechelen-Willebroek. 

Die lichtte de Mechelse afdeling van het Antwerpse parket in. Zowel het labo als een branddeskundige werd in de loop van woensdagvoormiddag ter plaatste gestuurd. “Die kwamen tot vaststelling dat de brand accidenteel ontstaan is”, aldus Kristof Aerts, communicatieverantwoordelijke bij het parket. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.