Al 115 aanwervingen voor Arsenaal

NMBS IS OP ZOEK NAAR NOG MEER NIEUWE WERKKRACHTEN

Jelle Beukeleirs is de 100ste nieuwe medewerker van de NMBS in het Arsenaal.
Foto Legreve Jelle Beukeleirs is de 100ste nieuwe medewerker van de NMBS in het Arsenaal.
De Centrale Werkplaats van de NMBS in Mechelen heeft dit jaar al 115 aanwervingen verricht en het is nog niet gedaan. Tegen eind dit jaar hoopt het arsenaal meer dan 150 nieuwe collega's te mogen verwelkomen. Ook de komende jaren heeft de werkplaats telkens nood aan ruim honderd nieuwe mankrachten.

HR Rail, de juridische werkgever van de Spoorwegen, stelde gisteren Jelle Beukeleirs (25) voor, de 100ste nieuwe werknemer van de Centrale Werkplaats op de Leuvensesteenweg, de grootste van het land. Symbolisch, want de teller voor dit jaar staat intussen al op 115 nieuwe aanwervingen. Het Arsenaal werft aan tegen sneltreinvaart en daar zijn verschillende redenen voor.

Pak pensioneringen

"De werkplaats kampt met een groot aantal pensioneringen. Van de 1.360 werknemers is 29 procent ouder dan 55", geeft Jelke Huybrechts van HR Rail aan. De Spoorwegen zoeken lang niet alleen mensen die zoals Jelte geschoold zijn in elektronica, maar naar uiteenlopende technische profielen. Ook (elektro)mecaniciens, bankwerkers, monteurs, industrieel lassers, ingenieurs en schilders zijn meer dan welkom.


Gerd De Vos, de general manager verantwoordelijk voor alle werkplaatsen, beseft dat daar heel wat knelpuntberoepen tussen zitten en het dus met andere bedrijven vissen is in een kleine vijver. En dat voor een bedrijf dat niet het beste imago heeft op de markt.


"We zijn een bedrijf in verandering, dat veel dynamischer aan het worden is. We zoeken mensen die goesting hebben om daar mee hun schouders onder te zetten", zegt De Vos. Dankzij onder meer een jobtrein en rondleidingen voor laatstejaars van technische scholen hopen ze voldoende kandidaten warm te maken voor een job in de werkplaats, onder meer doorgroeimogelijkheden en zekerheid moeten hen vervolgens over de streep trekken. Broodnodig, want naast de verderzetting van de bestaande activiteiten (herstellingen en totale renovaties van treinstellen) wordt ook een aantal nieuwe projecten gerealiseerd. Zo zetten de werkplaatsen sterk in op vernieuwing.


"Terwijl ze vroeger eerder mechanisch waren, zitten de nieuwste treinstellen nu vol elektronica en software. We hebben mensen nodig die de nodige basiskennis hebben om die stellen aan te pakken", zegt De Vos.

Werken in shiften

De Centrale Werkplaatsen zetten ook volop in op nieuwe werkmethodieken. Zo werd werken in shiften ingevoerd en krijgen alle medewerkers vanaf volgend jaar gefaseerd smartphones of tablets om hun werk efficiënter uit te voeren. Doel: de duurtijd van een herstelling of renovatie zo kort mogelijk maken. Het grote aantal aanwervingen is overigens niet typisch voor Mechelen.


Tegen het einde van het jaar is de NMBS op zoek naar meer dan 1.500 nieuwe medewerkers. Het gaat om het grootste aantal aanwervingen van de afgelopen jaren. De NMBS telt momenteel 18.000 werknemers. Een overzicht van alle vacatures is terug te vinden op www.despoorwegenwervenaan.be.