Aanpak Vrouwvlietroute slechts het begin: straks vijf gloednieuwe fietsroutes

De huidige oversteekplaats op de Liersesteenweg is verre van veilig.
Marc Aerts De huidige oversteekplaats op de Liersesteenweg is verre van veilig.
De Liersesteenweg zal van 12 tot en met 30 november afgesloten zijn ter hoogte van de Vrouwvliet. De fietsoversteek wordt er aangepakt. De werkzaamheden zijn de voorbode van vijf nieuwe fietsroutes, zoals het Tivolipad. Die fietsroute zal via een nieuwe brug over de Vrouwvliet door het park lopen.

Aannemer Houwelyckx uit Sint-Katelijne-Waver zal gedurende drie weken de ronduit onveilige fietsoversteek op de Liersesteenweg heraanleggen in een roodbruine kleur. Tegelijk wordt de rijbaan versmald. Voor de duur van de werken moeten fietsers omrijden via de Vrouwvlietbeemden en de Eikestraat, autobestuurders moeten omrijden via de Eikestraat en de Antwerpsesteenweg. Wat bij die laatste groep nogal wat kritiek teweegbrengt. “Een heel jaar tijd gehad, nu weer dicht. Plezant!”, klinkt het onder meer, verwijzend naar de vernieuwing van het kruispunt met de R6. Schepen van Openbare Werken Bart De Nijn geeft toe dat de timing wat ongelukkig is. “Maar we kunnen niet alle werkzaamheden gelijktijdig laten plaatsvinden.” De werkzaamheden hebben gevolgen voor de bereikbaarheid van het nieuwe ziekenhuis en voor de buslijnen 550, 551, 552 en 558, die worden omgeleid.

Zonnestraat

De werkzaamheden maken deel uit van de beveiliging en verbetering van de hele Vrouwvlietroute, inclusief de beveiliging van de kruispunten met de Ziekebeemdenstraat en de Grote Nieuwedijkstraat. “De vernieuwing van het eerste kruispunt start wanneer de werken ter hoogte van de Liersesteenweg klaar zijn. De rijweg is afgesloten voor doorgaand verkeer. Ook hier voorzien we drie weken werk”, zegt woordvoerder wegenwerken Andy Frans. De werkzaamheden in de Grote Nieuwedijkstraat kunnen pas plaatsvinden als de lopende heraanleg van de straat iets verderop klaar is. “Tegen kerst hopen we daar de onderlaag asfalt gelegd te hebben”, geeft Frans mee. Aannemer Houwelyckx is sinds oktober overigens al bezig op de Vrouwvlietroute met de aanleg van een tweerichtingsfietspad tussen de Maanstraat en de Zonnestraat, een missing link van zo’n 400 meter. “Op termijn komt in het verlengde een veilige fietsoversteek in de Nekkerspoelstraat”, aldus Frans.

Aannemer Houwelyckx ging in oktober van start met de aanleg van een nieuw fietspad tussen de Vrouwvlietroute en de Zonnestraat.
Wannes Vansina Aannemer Houwelyckx ging in oktober van start met de aanleg van een nieuw fietspad tussen de Vrouwvlietroute en de Zonnestraat.

Vijf fietspaden

De vernieuwingen op de Vrouwvlietroute zijn maar een van de vijf deelprojecten van een groter fietspadenplan. Een tweede deelproject is de aanleg van een nieuw fietspad langs spoorlijn 53 (Schellebelle-Leuven) in de bestaande groene berm tussen de oude Brusselsesteenweg en de Geerdegem-Schonenberg, een derde project bevat de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de Rietstraat en de Geerdegemstraat, eveneens in de groene berm van de spoorweg (Antwerpen-Brussel). Een vierde project is de aanleg van een fietspad tussen de Winketkaai en het jaagpad langs de Dijle, waar nu een groene berm met een informeel fietspad zonder verharding ligt. Houwelyckx zal alle werken uitvoeren. “Tijdens de winter starten we deze projecten niet meer op – daar zijn ze te weersgevoelig voor. Het zal voor maart-april zijn”, schat Frans.

Tivolipad

“Een vijfde en laatste deelproject, en meteen ook het grootste, besteden we in januari aan: de Tivoliroute”, zegt schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen). Deze fietsverbinding moet het centrum van de stad verbinden met de nieuwe ziekenhuiscampus van AZ Sint-Maarten, dwars door het Tivolipark. “Het dossier is helemaal rond, dat het nog niet werd aanbesteed, heeft te maken met budgetten”, geeft de schepen aan. Het project omvat onder meer de plaatsing van een brug over de Vrouwvliet ter hoogte van Thiry Paints. Daar komt ook een alternatieve parking voor parkbezoekers zodat de huidige parking aan de Tivolilaan kan verdwijnen. 

De komende jaren mogen de Mechelaars dus nog veel meer nieuwe fietspaden verwachten. “Dit hele project geeft aan wat de ambities zijn voor de volgende bestuursperiode”, aldus nog De Bie.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • robert maes

    in mechelen 1 ding , auto's buiten, winkeliers ook buiten zie vertrek tapijten van Caster. Toeristen zijn zeker welkom maar eigen volk ????