Auto niet (volledig) bannen uit centrum

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN MALDEGEM

Moet er minder verkeer door de centrumstraten van Maldegem? Daar zijn de verschillende partijen het niet echt over eens. Sommige partijen willen ook een grote ondergrondse parking in het centrum. Andere partijen willen dat absoluut niet. Ook de inrichting van schoolstraten en fietsstraten is bij sommige partijen een idee.

Open Vld is de enige partij die Koning Auto bovenaan zet. "We willen af van de extremen van het STOP-principe: eerst Stappen, dan Trappen, dan Openbaar vervoer, en dan pas je eigen Personenwagen", zegt Bart Van Hulle. "De eigen wagen zal altijd een plaats hebben in het centrum. Een ondergrondse parking biedt voor ons centrum een mooi compromis."

CD&V beseft dat de nieuwbouw van de school Maricolen en de verdere ontwikkeling van Hof ter Ede de mobiliteit in het centrum sterk zal beïnvloeden. "Het fiets- en wandelpad langs de Ede in de nieuwe woonwijk Hof ter Ede, zal gebruikt kunnen worden door een pak fietsers en voetgangers", zegt Valerie Taeldeman. "De nieuwbouw van de school zal het moment bij uitstek worden om van de markt een aantrekkelijke ontmoetingsplaats te maken, en een mooie doorsteek te realiseren naar het park. CD&V blijft pleiten voor een ondergrondse parking in het centrum. Na het realiseren van een ondergrondse parking kan de achterkant van de markt een mooie ontmoetingsplaats worden . CD&V wil de auto niet verbieden in het centrum, maar we moeten mensen blijven overtuigen om de auto wat vaker te laten staan. Ook een aantal centrumstraten zoals de Stationsstraat, de Bogaardestraat, de Brielstraat en de Westeindestraat zijn toe aan een opwaardering."

N-VA vindt dat er qua mobiliteit meer knopen moeten doorgehakt worden. "Doorgaand verkeer moet ontmoedigd worden om nog ons centrum te gebruiken", zegt Nicole Maenhout. "Er moet ook werk gemaakt worden van meer alternatieven: kiss&ride-stroken aan de scholen, autoluwe straten of fietsstraten in het centrum, en ook schoolstraten waar geen auto in mag als de school start of net uit is. Wij willen ook meer blauw op straat wanneer de scholen openen en sluiten. Het Maldegems bestuur voert te veel een beleid tegen de auto. De auto blijft in de toekomst zeker welkom in ons centrum."

De Merlaan gaat voor een mix aan vervoersmiddelen. "Wij zijn tegen geen enkel vervoermiddel", zegt Marleen Van den Bussche. "Het centrum moet vlot toegankelijk blijven voor alle vervoersmodi. Wie niet in het centrum moet zijn, maar het centrum enkel als sluipweg gebruikt, moet naar de grote wegen N44, N49 en N9 geleid worden. Eeklo spreekt al tientallen jaren over een Ring. Wij hebben die en zouden die meer moeten promoten. De verkeersstroom op de N9 moet vlotter, dan gaan ook minder bestuurders voor het alternatief van ons centrum kiezen. Fietsstraten en schoolstraten inrichten, moet zeker kunnen."

Groen wil het verst gaan. "Wij gaan voor absolute verkeersveiligheid in ons centrum, en voor gezonde lucht", zegt Stefaan Standaert. "Senioren en kinderen moeten opnieuw op de fiets durven te stappen, zonder begeleiding. Wij willen in ons centrum meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Dat wil dus ook zeggen minder ruimte voor de wagen. Het centrum mag bereikbaar blijven voor de auto, maar wij willen geen miljoenen euro's spenderen aan een ondergrondse megaparking pal in het centrum. Dat zou nog meer onveilig en ongezond verkeer naar ons centrum brengen. Er zijn nu plannen voor een vijftigtal ondergrondse openbare parkeerplaatsen, en dat volstaat. Een centrum met meer voetgangers en fietsers zal de levendigheid en economische bedrijvigheid zeker verhogen."

(JSA)




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tristan Steijaert

    Een slecht gekozen foto, of moeten leveranciers de goederen vanop de N9 of expreswegen te voet het centrum indragen