Nu ook buitengewoon onderwijs voor kleuters

GO! BSBO MIKADO BREIDT UIT MET TWEE AANGEPASTE KLASSEN

De kleutertjes krijgen een eigen benadering van de juf in school Mikado.
Foto Dalemans De kleutertjes krijgen een eigen benadering van de juf in school Mikado.
Go! BSBO Mikado is dit schooljaar gestart met buitengewoon onderwijs voor kleuters met een motorische beperking of autisme. Daarvoor moesten de kindjes naar scholen op 20 kilometer uit de buurt. "De vraag was groot. We zijn meteen met twee klassen kunnen starten", zegt kleuterleidster Anja Vanderhaegen (35).

De nood aan buitengewoon onderwijs voor kleuters bleek al enige tijd groot in het Maasland. Tot voor kort konden kleuters daarvoor enkel in Bilzen, Maaseik of Genk terecht. Maar sinds dit schooljaar biedt GO! BSBO Mikado aan de Bosweg onderwijs aan voor kleuters met een motorische beperking en autisme, in het onderwijs bekend als type 4 en 9. "We hebben in totaal acht kleuters verdeeld over twee klassen", vertelt juf Anja die zich op de oudste kleuters focust. "We deelden de kindjes niet enkel op leeftijd in, maar ook op niveau."


Een deel van de kleuters functioneert op een lager niveau op het vlak van communicatie. "Sommigen praten zelfs niet. Bij deze kleuters gebruiken we SMOG (Spreken met ondersteuning van gebaren). De meeste van onze kindjes zaten hiervoor nog in een gewone kleuterklas. Door het grotere aantal kleuters in het gewoon kleuteronderwijs, vinden deze kleuters weinig rust. We proberen onze klasjes zo prikkelarm mogelijk te maken."


De kleuterklas bij Mikado zal dan ook nooit meer dan zeven kleuters hebben. "Enkel op die manier kan je aangepast onderwijs bieden. Voor de goede structuur en duidelijkheid, gebruiken we elke dag een daglijn. Als ze een wc-rolletje in de hand krijgen, weten ze dat het toiletmoment eraan komt. We spreken ook niet over 'straks' of 'later' maar over héél specifieke momenten. Elk kind heeft ook zijn eigen benadering nodig, dus meer dan zeven kindjes in de klas is niet haalbaar."

Eigen werkbankje

Net zoals in het gewoon onderwijs werkt de school ook met thema's. "Alleen doen wij er wat langer en grondiger over. Het thema naar school gaan duurt bijvoorbeeld drie weken. We gaan dieper in op de boekentas, en op het aandoen van de jas. Hierna volgt het thema 'herfst', en dat zal ook enkele weken meer tijd innemen. Kindjes hebben hun individuele werkbankjes, waar ze kunnen puzzelen of andere gerichte oefeningen kunnen doen met de aangereikte materialen. In een gewone kleuterklas zitten ze soms met 4 of 5 rond één tafel. Hier vermijden we dat. Natuurlijk hebben we ook groepsactiviteiten zoals aangepaste muzische vorming.


Twee leerkrachten werken momenteel voltijds voor de klassen, maar de kans bestaat dat er op termijn nog een klas bijkomt. "Dat hangt er natuurlijk van af hoeveel kindjes worden ingeschreven. Het is soms ook moeilijk om de diagnose te stellen bij kindjes van 2,5 jaar. En ouders weten niet altijd dat er scholen aangepast onderwijs aanbieden."