Nieuw in België: 'Wobbelturnen'

KINDERPSYCHOLOGE START LESSENREEKSEN VOOR KINDJES TUSSEN 2 EN 8

Op een gebogen plank leren de kindjes allerlei bewegingsoefeningen.
Foto Lukas Op een gebogen plank leren de kindjes allerlei bewegingsoefeningen.
Kinderpsychologe Frauke Molen lanceert een nieuw en uniek concept in België: lessen 'Wobbelturnen' voor kinderen tussen 2 en 8 jaar. Het is een combinatie van speelse bewegings- en evenwichtsoefeningen, yogahoudingen, samenwerkingsspelletjes met een zogenaamd 'balance board', genaamd de 'Wobbel'. "Kinderen moeten eerst uitgebreid leren bewegen vooraleer ze kunnen stilzitten en leren."

Frauke Molen is van opleiding psychologe en werkte jaren als zelfstandig kinderpsychologe en in de bijzondere jeugdzorg. Ze heeft dan ook een ruime ervaring in het omgaan en begeleiden van (jonge) kinderen. "In mijn praktijk als psychologe maakte ik regelmatig gebruik van bewegings- en relaxatieoefeningen", vertelt Frauke. "Tijdens mijn opleiding als kleuteronderwijzeres kreeg ik dan weer de kneepjes van het vak 'beweging voor kleuters' onder de knie."


Naast een druk professioneel leven is Frauke ook zelf mama. Het is door haar eigen kinderen dat ze de 'Wobbelboard' leerde kennen en dat alle puzzelstukjes samen nu leiden tot de geboorte van het wobbelturnen.

Eigen kinderen

"Met mijn professionele achtergrond en door te zien wat mijn eigen kinderen deden met de wobbel, werd ik met de dag meer en meer overtuigd van de positieve effecten en mogelijkheden van deze 'gebogen plank', zoals sommigen hem 'maar' zien. Mijn oudste zoontje was van kleins af aan erg houterig in zijn motoriek. Hij heeft nooit gekropen en bij het lopen viel hij vaak recht op zijn gezicht omdat hij de valtechniek en de flexibiliteit miste die kruipende baby's en peuters wel hadden. Als peuter zijn we met hem aan de slag gegaan door hem veel te laten kruipen en te laten bewegen. De wobbel was daarbij een zeer leuk hulpmiddel."


De filosofie van de Waldorfscholen, van waar de wobbel eigenlijk afkomstig is, stelt dat kinderen eerst uitgebreid moeten kunnen (leren) bewegen voor ze kunnen stilzitten en leren. "Dit geldt zeker voor jonge kinderen. Ze ontdekken de wereld met hun lichaam. 'Wat gebeurt er als ik met mijn handen eerst ga of mijn voet hier zet?' Oorzaak- en gevolgrelaties, lichaamsbesef, orientatie, kennis over de wereld rondom hen, maar ook zelfvertrouwen ontwikkelt zich door beweging en ontdekkend handelen. Met wobbelturnen zetten we hier vol op in. Het is leuk voor zowel motorisch sterke kinderen als motorisch zwakkere kinderen."

Actief en passief

Een les wobbelturnen bestaat uit een afwisseling tussen eerder actieve fases en passieve fases, waarin ontspanning, evenwicht en relaxatie centraal staan. "Bij de actieve fases wordt er gewiebeld, gewobbeld, gewaggeld, gekropen, gesprongen en nog veel meer."


Volgens Frauke is het 'Wobbelturnen' uniek voor België. "Ik heb toen ik de opstart deed met makers van de Wobbel contact opgenomen om te vragen of iets dergelijk al bestond en zij wisten mij te zeggen dat ik de eerste was."


Een en ander lijkt alvast aan te slaan want de sessies die deze zomer gepland zijn, zijn allemaal volzet. Vanaf september starten lessenreeksen.


Meer info op www.wobbelturnen.be