Partijkopstukken kruisen degens over E17-viaduct

De Vierde Zaal zat afgeladen vol voor het verkiezingsdebat over het E17-viaduct in Gentbrugge.
Yannick De Spiegeleir De Vierde Zaal zat afgeladen vol voor het verkiezingsdebat over het E17-viaduct in Gentbrugge.
In de ‘De Vierde Zaal’ in Gentbrugge vond deze avond een verkiezingsdebat plaats over de toekomst van het Gentse E17-viaduct. De zaal zat afgeladen vol. Een duidelijk signaal: Gentbrugge ligt letterlijk en figuurlijk wakker van de toekomst van het viaduct. 

Een en ander blijkt uit een enquête die vzw ViaduKaduk, organisator van het debat deze zomer afnam bij 752 Gentenaars. Maar liefst 93 procent van de deelnemers gaf te kennen dat er een oplossing moet komen voor de lawaaihinder. 3 op 4 respondenten ondervindt geluidshinder in zijn tuin en 38 procent slaapt altijd met de ramen dicht.

Bij de start van het debat bleken alle partijen het eens over de oplossing: op lange termijn moet het viaduct wijken voor een tunnel. Tot die conclusie kwam ook Filip Watteeuw (Groen). “Alle partijen zitten op dezelfde lijn. Er is maar één goede oplossing qua leefbaarheid: dat is de tunnel. Alleen heb ik enkele vragen voor de andere kandidaten aan deze tafel. Hoe zal de Vlaamse regering dit financieren?”, richtte hij zich tot de kandidaten die deel uitmaken van de meerderheid op Vlaams niveau. 

Intendant

Mathias De Clercq (Open Vld) pleitte voor de aanstelling van een intendant in navolging van het Oosterweeldossier in Antwerpen. “We hebben nood aan iemand die boven alle partijen en overheden staat om tot oplossingen te komen.” De Clercq herhaalde zijn oproep tot de aanstelling van een intendant zo vaak tot de andere sprekers en de moderator er een 'running gag' van maakten gedurende het debat.

Gert Robert (N-VA) op zijn beurt formuleerde bedenkingen bij de plannen om permanent een school (’t Groen Drieske) onder te brengen in het lokale dienstencentrum, net als een co-housingproject voor jonge gezinnen en ouderen. “Net dat zijn de bevolkingsgroepen die het meest kwetsbaar zijn voor luchtvervuiling.”

Stiltegebied

Tom De Meester (PVDA) trok vlak voor het debat met een decibelmeter naar de Gentbrugse Meersen. “De resultaten waren niet slecht, maar archislecht met resultaten boven 70 dB. Wij willen de viaduct ondertunnelen en van de Gentbrugse Meersen het grootste stiltegebied van Gent maken.” De Meester brak ook een lans om betaalbare woningen te bouwen boven de tunnel. “Om dat doel te bereiken moet de stad die gronden in eigendom houden en niet in handen geven van projectontwikkelaars.” De Meester kreeg wel kritiek vanuit het publiek voor zijn suggestie om de "25.000 vrachtwagens van het E17-viaduct over de R4 te sturen." De Meester counterde die kritiek als "een tijdelijke oplossing in afwachting van een ondertunneling."

Christophe Vermeulen (CD&V) pleitte voor een gezonde, sociale mix. “Na een ondertunneling heb je bovendien de mogelijkheid om twee groenpolen met elkaar te verbinden: de Gentbrugse Meersen en de Scheldevallei. Een ultieme kans om het hitte-eilandeffect te bestrijden.” Joris Vandenbroucke (sp.a) stelde voor om vzw ViaduKaduk te betrekken in de toekomstige ontwikkeling van het gebied na de ondertunneling van het viaduct.

Lees ook: Einde van E17-viaduct lijkt in zicht




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels