"Verkeersdrukte heeft haar grenzen bereikt"

KINDEREN VOEREN ACTIE DIE BESTUURDERS VEILIGER MOET DOEN RIJDEN

De kinderen tonen de tekeningen die ze gaan uitdelen aan de automobilisten.
Foto De Spiegeleir De kinderen tonen de tekeningen die ze gaan uitdelen aan de automobilisten.
Met zelfgemaakte tekeningen vroegen de kinderen van basisschool Bengel gisteren de aandacht van het sluipverkeer dat hun woonstraten teistert, door de werken aan de Zelebaan (N47). Maar nu de herinrichting van de gewestweg zijn einde nadert, is er beterschap in zicht. "Door middel van knips gaan we het vrachtverkeer uit de woonstraten bannen", klinkt het bij de stad.

Het sluipverkeer dat zich een weg baant van de N47 naar de omliggende industriezones via de woonstraten is al jaren een doorn in het oog van de buurtbewoners. De heraanleg van de gewestweg die in het voorjaar van start ging, werd dan ook positief onthaald. Al wisten de buurtbewoners dat ze voor enkele maanden nog extra sluipverkeer zouden moeten slikken door de werken.

Zelfgemaakte tekeningen

En die verwachte hinder liet niet op zich wachten. Net nu de aanleg van een alternatieve ontsluitingsweg naar de industriezones volop aan de gang is, kreunt de buurt onder de extra verkeersdruk. Zeker omdat de huidige toegangsweg via de Oosteindestraat tijdelijk afgesloten is. Het buurtcomité N47 en basisschool De Bengel sloegen gisteren de handen in elkaar voor een gezamenlijke actie om de chauffeurs op te roepen om veilig en volgens de toegelaten snelheid door hun woon- en schoolbuurt te rijden. De kinderen deelden zelfgemaakte tekeningen uit aan de bestuurders.


"De stad en de werfleider doen hun best om de hinder zoveel mogelijk te beperken, maar een ideale situatie is het momenteel verre van", zegt Jacques Braem van het buurtcomité. "De drukte heeft haar grenzen bereikt: dag en nacht krijgen we te maken met heel wat extra verkeer in onze straten. De meeste chauffeurs houden zich daarbij netjes aan de regels, maar met deze actie willen we iedereen overtuigen om verantwoord te rijden."

Positief nieuws

Het fileleed en het sluipverkeer houdt nog minstens enkele weken aan tot het einde van de werken, maar de stad heeft intussen wel positief nieuws in petto voor de buurt. Eens de nieuwe ontsluitingsweg naar de industriezones in gebruik wordt genomen, wil de stad het vrachtverkeer bannen uit de woonstraten door middel van knips.


Zo komt er een slagboom in de Spieveldstraat die enkel nog zal fungeren als noodontsluiting voor de hulpdiensten, in de Scherpeputstraat en de Oosteindestraat komen er hinderpalen en in de Heikanstraat en de Spieveldstraat aan de kant van de Nieuwestraat komen er hoogteregelaars. Tot slot voorziet de stad ook nog fietsdoorsteken naar het toekomstige industriepark E17/4 via de Nieuwestraat en de Bredenhoekstraat. "Het nieuwe lichtengeregeld kruispunt aan de E17 is sowieso berekend om alle verkeer vlot én veilig te verwerken. Ook het verkeer dat van het toekomstige industriepark E17/4 zal komen. Doordat al het verkeer vlotter dan bij de huidige situatie zal kunnen ontsluiten, zal sowieso het nut van het gebruik van de woonstraten als sluiproute wegvallen, want het zal geen tijdswinst meer opleveren", verduidelijken mobiliteitsambtenaar Jeroen Rottiers en schepen van Mobiliteit Sabine Van Rysselberghe (Open VLD).