Wat vang je aan met die dekselse N70?

Oversteken op de N70 is vandaag niet meteen een 'walk in the park'.
Foto Gianni Barbieux Oversteken op de N70 is vandaag niet meteen een 'walk in the park'.
Lochristi is de gemeente van de bloemen, maar even goed de gemeente van de N70. De Antwerpsesteenweg verdeelt de gemeente, letterlijk en figuurlijk. Wat plannen de partijen?

De grootste aanpassing van de vorige legislatuur moet eigenlijk nog doorgevoerd worden. De twee kilometer aan Antwerpsesteenweg die door Zeveneken loopt, wordt vanaf de lente grondig aangepakt. De laatste realisatie van het huidige bestuur. "Onze bedoeling op lange termijn is om de N70 in Lochristi op te delen in vier zones: een retailzone, een winkelarme, een winkelvrije en een no-go-zone", duidt burgemeester Yves Deswaene (Open Vld). Wat verkeersveiligheid betreft, pleit Deswaene voor een geïntegreerde aanpak. "We willen een volledige heraanleg van de N70 met maximaal veilige, afgescheiden fietspaden en beveiligde oversteekplaatsen We konden de voorbije jaren al enige aanpassingen bekomen, zoals extra zebrapaden, een betere accommodatie en een degelijk voetpad ter hoogte van de bushaltes, maar het is wachten op een totaalproject.."


Daniël De Knijf van Vlaams Belang wil vooral het doorgaand verkeer zo veel mogelijk weren uit de dorpskernen van Lochristi en Zeveneken. Ook Hilde Van Laere, van het kartel Groen-sp.a, pleit ervoor het doorgaand verkeer in de dorpskernen aan banden leggen.


"Een ander probleem is het parkeer-zoekverkeer. We kunnen de doorstroming op de N70 verbeteren door een doordacht parkeerbeleid. We moeten ook meer ruimte geven aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer", zegt Hilde Van Laere van het kartel Groen-sp.a "Een aparte busbedding is eigenlijk het absolute minimum."


Eva Paelinck, lijsttrekster van de N-VA, waarschuwt om niet over één nacht ijs te gaan. "We houden contact met het kabinet", zegt ze. "Zo kunnen we inspraak verzekeren bij de plannen. Wij denken dat het beperken van het aantal plaatsen waar wagens keren of links afslaan, in combinatie met twee grote rotondes, zou kunnen zorgen voor een vlottere doorstroming." (OSG)