Zebrapad oversteken is voor durvers

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN LIER

De oversteekplaats aan de Antwerpsesteenweg.
David Legreve De oversteekplaats aan de Antwerpsesteenweg.
Een zebrapad oversteken in Lier 's nachts: je moet het maar durven. Vooral die in het centrum zijn niet duidelijk aangegeven en slecht verlicht. Met alle gevaarlijke situaties van dien voor voetgangers én automobilisten.

"Zebrapaden en oversteken zijn in Lier niet overal veilig genoeg", zegt Marleen Vanderpoorten van Open Vld. "Bij de nieuw aangelegde is dat oké maar in het centrum zijn de zebrapaden niet altijd duidelijk aangegeven en slecht toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Ik geef twee voorbeelden: het zebrapad vlak voor de ingang van Dungelhoeff is voor auto's te laat zichtbaar waardoor auto's vaak niet afremmen voor voetgangers. Dit zebrapad zou verhoogd moeten worden. Het zebrapad aan de Mechelsestraat tussen de twee vesten is heel slecht toegankelijk voor rolstoelgebruikers", zegt Marleen Vanderpoorten van Open Vld.


Lierenaars vragen zich ondertussen af of de Antwerpsesteenweg een tweede Boomsesteenweg wordt. Het wordt er steeds maar drukker. "Er komen vier grote baanwinkels bij naast de bestaande winkelpanden. Je kan er met de fiets naartoe maar je moet een uitgekiend plan maken om er te geraken. Oversteken zijn er niet en veilig is het evenmin", zegt Evi Van Camp (CD&V). De drukke Antwerpsesteenweg, één van de belangrijkste toegangswegen naar de binnenstad, kreeg één veilige oversteekplaats. Aan de twee bushaltes ter hoogte van de apotheek en net voor de tunnel plaatste Eandis een verlichtingspaal zodat het zebrapad verlicht en veiliger werd.


"Er zijn nog gevaarlijke oversteekplaatsen, onder andere ter hoogte van bakker Steenackers. Jaren geleden gebeurden er zelfs twee dodelijke ongevallen op zebrapaden van de Antwerpsesteenweg omdat ze niet verlicht waren. Het parket stelde toen vast dat de verlichtingslampen stuk waren. Wil je naar Koningshooikt met de fiets, dan moet je eerst een stuk over de baan om dan over te kunnen steken... Verder is de oversteek van de Aarschotsesteenweg naar Spreet zeer smal en levensgevaarlijk. Wanneer de bermen daarbij niet op tijd gemaaid worden, zie je er amper een fietser staan wachten. Ook bij de heraanleg van het kruispunt Mechelsesteenweg met de Pallietertunnel, zijn er een aantal kansen gemist met de veiligheid voor overstekende fietsers en voetgangers... En zo zijn er nog tal van voorbeelden", besluit Evi Van Camp. (WAE)