Verkeerschaos dag 3: "Laat verkeer weer dwars door centrum rijden"

Inwoners van Lier pleiten ervoor weer verkeer dwars door het stadscentrum te laten rijden. Die maatregel zou de verkeerchaos moeten verminderen sinds maandag de tunnelwerken van start gingen op het kruispunt van de Ring en de Mechelsesteenweg. "We bekijken welke maatregelen we kunnen nemen", zegt burgemeester Frank Boogaerts (N-VA).

Gisteren was het 'dag drie' van de chaos in en rond Lier als gevolg van de werken op het kruispunt Ring-Mechelsesteenweg. Tussen 16 en 18 uur stond het verkeer tot in de Antwerpsestraat te schuiven.


'Laat het verkeer weer door de binnenstad rijden', is een voorstel dat ook al bij de burgemeester is beland. "Dat wil zeggen: in beide richtingen weer over de Grote Markt rijden. Vraag is: wat is het resultaat daarvan? Staat het verkeer op de Grote Markt dan ook stil?", reageert burgemeester Boogaerts. "Ik bespreek dit met onze Verkeersdienst."


Automobilisten overrompelen de politie met vragen. "Sinds maandag hebben we al meer dan twintig politieagenten ingezet om het auto- en fietsverkeer in goede banen te leiden. Dit is onhoudbaar. Wij kunnen onmogelijk bijna twee jaar lang het verkeer begeleiden", luidt de reactie van commssaris Roger Laenens.


Carrefour ligt in het epicentrum van de werken. De nieuwe toegangsweg die aangelegd is van op de Ring om de hypermarkt bereikbaar te houden, is... moeilijk toegankelijk omdat er nog werken bezig zijn. "We hebben minder klanten", stelt directeur Tom Roggen vast. "Bovendien is de voetgangersbrug die aan de nieuwe toegangsweg is geplaatst, weinig klantvriendelijk. Die telt welgeteld 124 trappen."


Bij kunststoffenproducent Vosschemie doen ze er alles aan om klanten en leveranciers de weg te wijzen. "Samen met twaalf andere bedrijven van de Mechelsesteenweg hebben we een buurtwerking opgesteld. Leo Deprince en ik overleggen met stad en politie. Op onze vraag heeft de stad vijftien grote panelen op de omleidingsweg geplaatst", zegt Claudia De Moor, mede-eigenares van Vosschemie. "Daarop staat voor welke bedrijven je de omleiding moet volgen. Bovendien hebben wij aan meer dan tweeduizend mailadressen een bericht gestuurd om klanten te zeggen hoe ze moeten rijden." (WAE)