1 op 2 vindt fietsen in stad onveilig

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN LIER

Een fietser rijdt over het voetpad in de Koning Albertstraat, die er lamentabel bijligt.
Benoit De Freine Een fietser rijdt over het voetpad in de Koning Albertstraat, die er lamentabel bijligt.
Wil je als fietser een dolle rit maken langsheen putten en hobbelige kasseien? Rakelings voorbijgezoefd worden door auto's en bussen en vooral niet de kortste weg naar je bestemming kunnen nemen? Dan is Lier zonder twijfel de beste keuze.

"Slechts 44% van de Lierenaars vindt het veilig fietsen in eigen stad, leerde de Gemeentemonitor ons afgelopen maart", zegt Stéphanie Van Campenhout van CD&V Lier-Koningshooikt. "Dat komt door de slechte infrastructuur. Onze straten zijn allesbehalve fietsvriendelijk en onze voetpaden zijn ook niet in de beste staat. Concreet stellen we 10% van de investeringen van de stad voorop om bijvoorbeeld conflictvrije kruispunten, een goed wegdek en gescheiden fietspaden te realiseren. Ook willen we bekijken waar fiets- en schoolstraten kunnen komen en waar fietsers zich in beide richtingen in enkelrichtingsstraten kunnen begeven."


"Eind vorig jaar werd het fietsbeleidsplan voorgesteld en goedgekeurd", zegt CD&V'ster Evi Van Camp. "Positief, maar het is slechts een eerste stap. Bij de heraanleg van de Putsesteenweg werd een nieuw fietspad aangelegd. Het loopt echter dood zonder dat er een oversteek is voor fietsers of voetgangers. Op de Antwerpsesteenweg gaat binnenkort Decathlon open, naast de vele grote winkels die er al zijn. Maar voor fietsers zijn ze zo goed als onbereikbaar. Er zijn gewoon té weinig veilige oversteken. Verder is de oversteek van de Aarschotsesteenweg ter hoogte van Spreet zeer smal en gevaarlijk. Als de bermen niet tijdig gemaaid worden, zie je een fietser nauwelijks staan. Ook bij de heraanleg van het kruispunt Mechelsesteenweg met de Pallietertunnel werden kansen gemist om het veiliger te maken."


"Het fietsbeleidsplan loopt van 2018 tot en met 2023, in die periode moeten we tot een volledige uitvoering komen. Zo komen er onder andere fietsenstallingen bij, veilige fietspaden op de Aarschotsesteenweg, Kesselsesteenweg, Putsesteenweg en Marnixdreef. Tussen het Spui en de minigolf komt er verlichting op de stadsvesten. En er komt een betere lichtenregeling voor de fietsers op het kruispunt Leopoldplein", schetst mobiliteitsschepen Bert Wollants.