"Wij gaan fabriek bouwen in Amerika"

FIRMA VAN HOOL VIERT 70STE VERJAARDAG MET 12.000 MENSEN

CEO Filip Van Hool (rechts) was heel blij met de grote opkomst.
Marc Aerts CEO Filip Van Hool (rechts) was heel blij met de grote opkomst.
Gisteren vierde busbouwer Van Hool zijn 70ste verjaardag. Dat werd gevierd met 3.465 werknemers, hun familie, gepensioneerden, Hooiktenaren, technische en lagere scholen. Honderdvijftig medewerkers zorgden voor een feilloos bezoek met rondleidingen voor zo'n 12.000 mensen. Van Hool had ook groot nieuws. "Wij gaan een derde fabriek bouwen, in Amerika. De locatie ligt nog niet vast. En de afdeling Industriële Voertuigen breidt uit met een nieuwe hal", zegt CEO Filip Van Hool.

"Wij gaan een derde fabriek bouwen in Amerika en treffen momenteel alle voorbereidingen zodat we begin volgend jaar effectief kunnen beginnen bouwen", legt CEO Filip Van Hool uit. "Reden is dat wij niet alleen op de privé-markt in Amerika actief willen zijn, waar Van Hool nummer één is, maar ook op de publieke markt, die veel groter is. En dit kan niet want in de Verenigde Staten mogen alleen eigen geproduceerde bussen rijden. Invoeren kan niet. Daarom gaat Van Hool ginder zelf een fabriek opstarten waarvoor wij honderden mensen zullen aanwerven."


En er is nog nieuws. De afdeling Industriële Voertuigen, waar 800 mensen werken, wordt uitgebreid met een nieuwe hal. "Daarvoor hebben wij een honderdtal vacatures en we hopen dat die ingevuld worden. We hebben een groot tekort aan mechanisch gevormde mensen", zegt personeelsverantwoordelijke Stefaan Verschoren.


Mooi nieuws dus op de 70ste verjaardag van de firma.


"Het begon allemaal in 1947 toen mijn grootvader Bernard Van Hool op een koetswerk van een oude legervrachtwagen een eerste bus bouwde", vertelt CEO Filip Van Hool. "Mijn vader Denis en nonkel Leopold stonden mee aan de wieg van ons bedrijf 70 jaren geleden en staan de derde en vierde generatie bij met raad en daad. Met zijn vier oudste zonen - Jos, Alfons, Denis en Paul - werd het bedrijf 'Van Hool en zonen' opgericht en nadien kwamen ook de andere vier zonen mee in het bedrijf."

Een oude reisbus van Van Hool.
Marc Aerts Een oude reisbus van Van Hool.

1200 bussen per jaar

Busbouwer Van Hool nam een enorme vlucht. Met 3.465 werknemers in Koningshooikt is het een van de grootste industriële werkgevers in ons land. "Jaarlijks vervaardigt de groep Van Hool, met vestiging in Koningshooikt jaarlijks zo'n 1200 autocars en bussen. In Skopje, in Macedonië, waar bijna 900 medewerkers aan de slag zijn, produceerden ze afgelopen jaar zo'n 600 voertuigen. Ook de fabriek Industriële voertuigen draait op volle toeren. Jaarlijks worden zo'n 3.000 opleggers, tankcontainers en tankwagens geproduceerd."


Hoe ziet de CEO de toekomst?


"Als een grote uitdaging, vooral op product-technologisch vlak, waar we bij bussen en autocars de trend naar lichtere en milieuvriendelijke aandrijvingen op de voet volgen. Recent hebben we daar een staaltje van geleverd door het sluiten van een contract met de 'region Pau' in Frankrijk voor de levering van 8 trambussen die aangedreven worden door waterstof."

Zo zagen de lijnbussen er ooit uit.
Marc Aerts Zo zagen de lijnbussen er ooit uit.

Trouw aan roots

Heel wat mensen hebben schrik dat Van Hool op termijn uit Koningshooikt zal verdwijnen.


"Onze roots liggen al 70 jaren in Koningshooikt en dat zal altijd zo blijven. We moeten wel de vinger aan de pols houden en de wereldmarkt van onze producten goed blijven observeren en gepast handelen. De beslissing 5 jaren geleden om een fabriek te bouwen in Macedonië bewijst vandaag haar grote toegevoegde waarde voor de Van Hool-groep."


"Het komt er aan om produkten te maken die onze klanten willen aan een prijs die marktconform is. Wij moeten echter kunnen concurreren met 'collega's' die vaak in lagekostenlanden produceren. Met de beschikbare know-how en ervaring hier in Koningshooikt hebben we sterke troeven, maar we mogen geenszins op onze lauweren rusten", besluit CEO Filip Van Hool.

Een hypermoderne bus.
Marc Aerts Een hypermoderne bus.