"Vandaag komen eerste leerlingen"

SCHOOL VOOR HOOGGEVOELIGE JONGEREN VAN START

Directrice Lili Saint-Pol. "De leerlingen mogen uitzoeken hoe zij kunnen leren.
Foto Schryvers Directrice Lili Saint-Pol. "De leerlingen mogen uitzoeken hoe zij kunnen leren.
Directrice Lili Saint-Pol van de Mannaz-school Netevallei verwelkomt vandaag haar eerste zes leerlingen aan de Mechelsesteenweg 39 in Lier. "Onze school wil jongeren van twaalf tot achttien jaar die hooggevoelig of hoogbegaafd zijn een aangepaste leeromgeving geven", zegt Saint-Pol. "Overigens kan je vijftig weken per jaar naar school komen."

"De Mannaz-school vertrekt in haar visie vanuit een actueel probleem, namelijk dat 20 tot 25 procent van de hooggevoelige leerlingen binnen het regulier onderwijs vastlopen. De school speelt hier op in door een aangepaste leeromgeving. Onderwijs en opvoeding zijn gebaseerd op enkele principes van onder meer Freinet en Steiner. Mannaz betekent man, mens en mensheid en alles wat de mens in verbinding brengt, zoals onder andere de natuur. De Mannaz middelbare school is ontstaan in 2010 in Ertvelde vanuit de passie en het engagement van Annick Lentacker. Annick heeft een dochter die hooggevoelig is. Ze heeft vanuit haar eigen ervaring de behoefte aan een dergelijk initiatief aangevoeld en in praktijk gebracht", vertelt Lili Saint-Pol.


Uitdagingen

David Legreve

Rust en ruimte

De omgeving, de manier van aanpak en de grootte van de groep zijn aangepast aan de doelgroep. "De rode draad is het aanbieden van 'rust en ruimte' binnen bepaalde grenzen, die zowel de directrice als leerlingen democratisch bepalen. Vaak gaat het ook om hoogbegaafden leerlingen. Hoogbegaafde kinderen zijn altijd hooggevoelig. Maar hooggevoelige kinderen zijn niet altijd hoogbegaafd. Kinderen lopen vast om verscheidene redenen: ze krijgen onvoldoende uitdagingen en de manier van studeren ligt hen niet. Ze zoeken uit hoe zij kunnen leren, wat een grote stimulans is voor hen. De leerlingen stellen hun eigen curriculum samen. Dit alles gebeurt op maat en tempo van elke leerling", vervolgt directrice Lili Saint-Pol.

Kwartier beweging

De Mannaz-school start 's morgen som 8.15 uur met een kwartiertje bewegen. "Dat kan van alles zijn; dansen of joga... Daarna stellen we drie vragen: wat wil ik doen? Wat ga ik zeker doen vandaag en van wat wil ik genieten? Ze noteren alles en kiezen of ze dit met de groep willen delen. Ze maken gebruik van leerboeken en cursussen en ik kan hen hierbij bijstaan, want ik ben gelijktijdig de begeleidster", verduidelijkt Lili Saint-Pol.


Leerlingen kunnen ook een beroep doen op een databank van zestig docenten. "Die leerkrachten geven elders les, maar bieden ook cursussen en workshops aan voor onze leerlingen. Ze kunnen de leerkrachten ook via skype bereiken. Onze leerlingen kiezen daarnaast zelf projecten, waarvoor ze zelf verantwoordelijk zijn. Bijvoorbeeld een leerling in Ertvelde zag een vlieg passeren en hij vroeg zich of of het een mannetje of een vrouwtje was. Zo onstond zijn project. Leerlingen beslissen ook met welke vakken ze voor de examencommissie komen en dit kan driemaal per jaar. Hun leerstof moet aan de eindtermen voldoen", vervolgt de directrice.

Pol Goossen

De Mannaz-school hangt niet vast aan de traditionele schoolvakanties. "Wij zijn vijftig weken per jaar open en nemen alleen de eerste twee weken van augustus vakantie. Wie naar school wil komen, kan dat. Altijd is er een leerkracht aanwezig. Kinderen vinden het leuk dat ze individueel aan hun eigen project kunnen werken. Het fijne ervan is dat kinderen niet denken 'oef ik ben hier de rare'...", vertelt directrice Lili Saint-Pol nog. De Mannaz-school krijgt steun van dertien ambassadeurs, onder wie acteur Pol Goossen, bekend van de serie 'Thuis',