Opnieuw busverkeer in Leuven, getuigenis legt onvrede bloot: “30 chauffeurs tekort!”

De blokkade aan de poort van de stelplaats van De Lijn is ondertussen opgeheven en de eerste bussen verschijnen in het straatbeeld. De onvrede blijft evenwel.
Vertommen De blokkade aan de poort van de stelplaats van De Lijn is ondertussen opgeheven en de eerste bussen verschijnen in het straatbeeld. De onvrede blijft evenwel.
Vanmorgen werden de poorten van de stelplaats van De Lijn in Leuven nog geblokkeerd door actievoerders maar ondertussen duiken er stilaan bussen op in het straatbeeld. Uit een getuigenis van een Leuvense buschauffeur blijkt dat de onvrede hoog zit, al werden de poorten van de stelplaats wel vrij gegeven ondertussen.

Er reden vanmorgen geen bussen uit bij De Lijn in Leuven nadat de poorten van de stelplaats geblokkeerd werden door wagens van actievoerders. Dat lag in de lijn der verwachting want de vakbonden hadden een stakingsaanzegging ingediend. Ondertussen zijn de poorten van de stelplaats in Leuven vrij gegeven en duiken de eerste bussen op in het straatbeeld. Daarmee is de onvrede bij de chauffeurs echter niet van de baan, zoals blijkt uit een anonieme getuigenis van een Leuvense chauffeur. “Enkel en alleen in Leuven zijn er 30 buschauffeurs tekort”, klinkt het. “Dag na dag worden er ritten niet gereden, vooral lijn 2 en de ringbus omdat het op die drukke lijnen minder opvalt als er één rit niet wordt gereden. De directie weigert zo goed als alle aanvragen voor verlof. Nochtans was er een afspraak dat geweigerd verlof van 2018 alsnog opgenomen kon worden in 2019 maar ook die overeenkomst houdt geen stand. Het is niet onlogisch dat chauffeurs op zoek gaan naar een andere werkgever in zo’n arbeidsomstandigheden. Het loopt leeg bij De Lijn. Zelfs mensen met een anciënniteit van 20 jaar nemen het risico om elders aan de slag te gaan. Dat zegt toch genoeg.”




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gunter Verleyen

    Sinds men de vele werknemers die hun carrière begonnen onderaan en opklommen tot een kaderfunctie heeft vervangen door universitairen loopt het compleet fout, die universitaire geschoolden hebben nooit achter het stuur gezeten laat staan dat ze enige benul en besef hebben hoe het op de weg is, alles vanuit hun buroke gepland met een pc

  • Ramon Simon

    Ik ben er ook vertrokken. Chronisch personeels tekort. Geen verlof kunnen krijgen, overuren niet kunnen opnemen, dubbele shiften rijden. Verschillende reorgansiaties van schema's op 3 jaar, hoe meer er verandert werd hoe meer lege ritten we reden. Jonge procesmanagers die niet het terrein kennen en slecht politiek beleid maakt De Lijn kapot.