N-VA en sp.a breken definitief

VISIE OP CIRCULATIEPLAN VEROORZAAKT DIEPE KLOOF TUSSEN PARTIJEN

Lorin Parys (N-VA) .
Vertommen Lorin Parys (N-VA) .
N-VA en sp.a gaan niet met elkaar in zee in een nieuwe coalitie. Dat bevestigen zowel Mohamed Ridouani (sp.a) als Lorin Parys (N-VA). Onder meer het circulatieplan veroorzaakte de diepe verdeeldheid. Volgens Ridouani moet Leuven doorgaan op de ingeslagen weg, maar Parys stelt naar eigen zeggen vast dat de luchtverontreiniging gestegen is op de ring en de lusstraten.

Het circulatieplan heeft een diepe wig gedreven tussen sp.a en N-VA. Die laatste partij was voorstander van een lage- emissiezone in Leuven naar het voorbeeld van Antwerpen maar de huidige coalitie sp.a/CD&V koos voor een nieuw circulatieplan. Dat veelbesproken plan veroorzaakte een shift van autoverkeer naar meer openbaar vervoer en fietsverkeer. Oppositiepartij N-VA betwist die 'modal shift' niet, maar stelt zich vragen bij de gevolgen, onder meer voor de handel maar ook voor de bewoners, die meer verkeer te slikken krijgen sinds de invoering van het circulatieplan. Zopas werden de cijfers bekend gemaakt van burgeronderzoek CurieuzeNeuzen en die bewijzen volgens N-VA dat de bewoners van de ring en de lusstraten de prijs betalen voor de propere lucht in de andere straten.

Mohamed Ridouani (sp.a) .
Vertommen Mohamed Ridouani (sp.a) .

Lieve slimme knips

"De straten in de woonwijken hebben een relatief goed resultaat maar het circulatieplan creëert meer vervuiling op de ring en in de lusstraten", stelt lijsttrekker Lorin Parys. "Feit is dat er meer kilometers worden gereden door inwoners van de stad en meer luchtverontreiniging is het gevolg. Je zou dat kunnen vermijden door slimme knips te maken tussen de stadsdelen. Een voorbeeld? De hele wijk van de Kaboutermanstraat moet nu twee kilometer omrijden om weg te geraken. Via camera's met nummerplaatherkenning houden we doorgaand verkeer buiten en zouden inwoners geen onnodige omweg moeten maken. Slimme knips voor Leuvenaars zijn een vooruitgang voor de luchtkwaliteit in alle straten maar sp.a veegt dat voorstel van de tafel. In dat scenario blijven de bewoners van de ring en de lusstraten opdraaien voor minder luchtverontreiniging in de andere straten. Dat is onaanvaardbaar. Wij zien een coalitie met sp.a niet zitten, want wij denken aan de longen van alle Leuvenaars."


De huidige meerderheid sp.a/CD&V blijft er echter bij dat de ingeslagen weg de juiste is voor een leefbare stad. Lijsttrekker Mohamed Ridouani (sp.a) wil naar eigen zeggen verder bouwen aan een progressieve stad. Zopas liet hij optekenen dat zo'n project onmogelijk is met N-VA, een partij die de opvolger van Louis Tobback omschrijft als 'polariserend'.


"Ik wil als burgemeester een brede progressieve coalitie van partijen tot stand brengen en leiden. En dat zal niet gaan met N-VA. Voor ons is het duidelijk: Leuven moet een stad blijven zonder wij-zij-denken."


Conclusie: het is nu 100 procent zeker dat sp.a en N-VA weigeren het politieke bed te delen in de toekomst.