Is dit de Bondgenotenlaan van de toekomst?

250 % meer openbaar vervoer tegen 2030 in regio rond Leuven

Meer fietsverkeer, meer openbaar vervoer en minder autoverkeer. Dat is de heilige drievuldigheid voor de mobiliteit in en rond Leuven. Regionet Leuven wordt daarin een belangrijke factor en kreeg zopas 300.000 euro van Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V). Bij Groen Leuven dromen ze nu al van een Bondgenotenlaan met een zee van ruimte voor voetgangers en fietsers…
Een simulatie van hoe de Bondgenotenlaan in Leuven er in de toekomst zou kunnen uitzien.
BUUR Een simulatie van hoe de Bondgenotenlaan in Leuven er in de toekomst zou kunnen uitzien.

Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) investeert 1,8 miljoen euro in zes strategische projecten om tot een betere ruimtelijke kwaliteit te komen in Vlaanderen. Eén van de laureaten is de provincie Vlaams-Brabant met Regionet Leuven. Dat project krijgt 300.000 euro voor de ontwikkeling van beter openbaar vervoer en fietssnelwegen in de vervoerregio Leuven. “Vanuit de ambitie om de leefbaarheid en bereikbaarheid van de Leuvense regio veilig te stellen, tracht het project de ruimtelijke ontwikkelingen in de regio te koppelen aan een hoogwaardig openbaar vervoersnetwerk en een netwerk van fietssnelwegen”, laat minister Schauvliege (CD&V) optekenen.

BUUR

Bij Groen Leuven horen dat graag, zelfs in die mate dat de nieuwe meerderheidspartij een mogelijk 3D-beeld van de toekomstige Bondgenotenlaan deelde op haar Facebookpagina. Dat beeld is gecreëerd door BUUR, een bekend Leuvens bureau voor urbanisme dat in het verleden bij heel wat herinrichtingen was betrokken in de stad. “Dat 3D-beeld is uiteraard verre van een definitief plan. Het is een 3D-projectie van de richting die we in de toekomst willen uitgaan. De Bondgenotenlaan zal er binnen twee jaar dus niet exact zo uitzien maar dankzij Regionet Leuven is het wel een mogelijkheid voor de toekomst”, laat schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) optekenen.

20 % minder wagens

Blijft de vraag: wat houdt Regionet Leuven nu precies in? “Kort uitgelegd is dat een plan voor de hele mobiliteit in Oost-Brabant. Het gaat dus niet enkel over Leuven maar over de bredere regio”, legt schepen Dessers uit. De lat ligt alvast hoog want Regionet Leuven mikt tegen 2030 op een verdubbeling van het fietsverkeer en op een daling van 20 % van het autoverkeer. 

Een trambus is 24 meter lang en lijkt op een tram maar rijdt niet op rails. Ook oppositiepartij N-VA kwam al met het idee om trambussen in en rond Leuven in te zetten.
Foto Vertommen Een trambus is 24 meter lang en lijkt op een tram maar rijdt niet op rails. Ook oppositiepartij N-VA kwam al met het idee om trambussen in en rond Leuven in te zetten.

Trambussen

Nog opmerkelijker: Regionet Leuven gaat voor 250 % meer openbaar vervoer. “Nogmaals, dat percentage gaat niet enkel over Leuven maar over de brede regio met Leuven als knooppunt”, aldus schepen Dessers. “Vandaag de dag stellen we vast dat heel wat toegangswegen zoals bijvoorbeeld de Tiensesteenweg en de Diestsesteenweg af te rekenen hebben met veel files. Regionet Leuven kan de oplossing bieden, onder meer door trambussen in te leggen op die drukke verkeersassen rond Leuven. Goed en stipt openbaar vervoer in combinatie met voorstadsparkings geeft in de stad meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Voor alle duidelijkheid: het is niet de bedoeling om in de toekomst nog meer bussen door het centrum van Leuven te laten rijden. Daar is de stad Leuven en De Lijn het over eens. Integendeel, in de volgende jaren zullen steeds meer bussen via de ring rijden.” Meer informatie: regionetleuven.be




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • francois de keyser

    Leuven de 'utopia stad'. De mensen moeten niet meer werken, alleen door de straten flaneren. Hier en daar een taartje of een ijsje eten. Met Jef en Lowie en Marie een praatje doen en dan... hoe geraak ik naar huis. Geen bussen in de stad, of misschien van die karretjes die rondreden op de Expo 58. Deze kunnen in een loop van 1 uur je afzetten waar de bussen langs komen. We moeten toch niet werken, tijd zat.

  • Edmond Dillien

    Langs de ene kant hebben ze in Leuven jaren tegen dat shoppingcenter aan de Brusselse ring geprocedeerd omdat de winkels in hun binnenstad dan slechter zouden draaien en nu gaan ze de boel afzetten en kan je niet meer tot daar geraken of je moet er een ganse dag voor uittrekken. Goe bezig.

  • Pierre Demeyer

    Ben er geboren maar zoals leuven nu is triest misschien leuk voor de studenten maar gezellig is wat anders !!

  • Jos Dupont

    Doe maar , ik woon in een randgemeente en kom daar toch niet meer . Wij zijn er alleen maar om die fantastische dingen mee te betalen.