Innovatief talent laat zich zien op tweede SPACE

Het evenement bracht innovatieve en creatieve spelers samen, van meubelmakers tot mediaspelers.
Foto Vertommen Het evenement bracht innovatieve en creatieve spelers samen, van meubelmakers tot mediaspelers.
Gevestigde waarden en jong talent bliezen zaterdag verzamelen voor de tweede editie van SPACE. Dat initiatief geeft spelers uit de innovatieve, creatieve en culturele sector de kans om zich te tonen en elkaar te ontmoeten.

Dit jaar was het Comeniusgebouw op de Tiensevest de locatie van dienst. Schepen van Cultuur Denise Vandevoort (sp.a) tekende alvast present. "Voor het eerst organiseerden we naast het luik 'ontmoeting' ook een luik 'ontdekking'", klinkt het. "De SPACE-showcase van afgelopen zaterdag was ook toegankelijk voor het brede publiek. Met zo'n dertig standhouders werd het een groot succes. Textielontwerpster Lotte Martens en meubelmaker Bram Kerkhofs zijn ondertussen bekend, maar ook vele andere creaties - zoals de ecologische zakdoeken van Huff&Puff - waren absoluut een aanrader."


Simon Gryspeert van Huff&Puff, dat recent 15.000 euro ophaalde via crowdfunding, is blij dat de creatieve ondernemingen in Leuven als paddenstoelen uit de grond schieten. "Alles wat we als lokale, piepkleine start-up met ambities kunnen wensen, is in Leuven aanwezig", klinkt het.

In de prijzen

Tijdens SPACE vielen twee projecten overigens in de prijzen. Symphony@the museum van M, en Haystack, dat onderzoekt hoe smaak, geur en tast de manier waarop we kunst zien beïnvloeden. Ook Hogeschool PXL-MAD is betrokken bij het project. Voorts viel een digitaal gestuurde theatrale regenprinter in de smaak bij de jury. Theaterhuis Nieuwstedelijk en het e-Media Research Lab van Campus Groep T van KU Leuven bouwden een kruising tussen een regenmachine en een printer, met als resultaat een toestel dat letterlijk woorden laat regenen. Beide projecten wonnen 10.000 euro prijzengeld. (BMK)