Goed idee of hoogtechnologische waanzin? N-VA wil 3D-shopping lanceren in Leuven

De stad Leuven lanceert binnenkort een campagne om consumenten aan te zetten om lokaal te kopen en niet langer via online shopping. Oppositiepartij steunt die campagne maar wil nog een stap verder gaan. “We stellen voor om een digitaal platform te ontwikkelen dat je toelaat om virtueel een echte winkel binnen te stappen om aankopen te doen”, zegt Lorin Parys.
De Diestsestraat in Leuven is samen met de Bondgenotenlaan de hofleverancier van winkelruimtes in Leuven. Wat als je die winkels online zou kunnen binnenstappen om je aankopen te doen?
Vertommen De Diestsestraat in Leuven is samen met de Bondgenotenlaan de hofleverancier van winkelruimtes in Leuven. Wat als je die winkels online zou kunnen binnenstappen om je aankopen te doen?

In Leuven lieten recentelijk een aantal bekende handels- en horecazaken weten dat ze op korte termijn de deuren sluiten. Bloemenzaak Young Amadeus en Mafrans zijn slechts enkele voorbeelden. Handelaarsorganisatie Liefst Leuven ziet in die recente golf van sluitingen geen structureel probleem voor Leuven als shoppingstad en wijt de aangekondigde sluitingen voornamelijk aan een gebrek aan opvolging. “De Leuvense handel is nog lang niet dood”, aldus Marc Van de Velde die wel wijst op de toenemende e-commerce. Liefst Leuven toont zich tevreden over de campagne die schepen van Handel Els Van Hoof (CD&V) wil lanceren om klanten aan te zetten om lokaal aankopen te doen.

Gratis leveringen

Oppositiepartij N-VA ondersteunt het voornemen van Van Hoof om consumenten te wijzen op hun verantwoordelijkheid in de hoge vlucht die e-commerce de voorbije jaren neemt. Toch wil de partij van fractieleider Lorin Parys nog een stap verder gaan en wel met 3D-shopping. “Wij stellen voor een platform te maken waar alle winkels van de stad op te vinden zijn in 3D zodat straten echt worden weergegeven”, klinkt het. “Bedoeling is dat je online in elke winkel kan binnenstappen én shoppen. Het stadsbestuur kan een raamcontract afsluiten om goederen gratis te laten leveren. Zo combineer je sterkte van Leuven met de bekende straten met vernieuwing van e-commerce. Op zichzelf is elke winkel te klein om e-commerce uit te bouwen tot een verkoopskanaal dat voldoende klanten lokt. En op zichzelf is elke winkel te klein om een contract af te sluiten dat betaalbaar is om gratis leveringen te voorzien. De bundeling van krachten is het antwoord op de veranderingen in de retailsector”, besluit Lorin Parys.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Raoul Hoylaerts

    vergeet het.je weert de auto,dus ook de klant.staat er nog niet genoeg leeg?gratis levering?wat een mop,bijgerekend in de prijs zul je bedoelen.maar geen nood,studenten en vluchtelingen zullen het wel draaiende houden zeker.

Video