Circulatieplan start zonder chaos

LOUIS TOBBACK HOORT SIGNALEN VOOR UITBREIDING VOETGANGERSGEBIED

Onder meer in de Blijde Inkomststraat ging het circulatieplan gisteren in voege.
Vertommen Onder meer in de Blijde Inkomststraat ging het circulatieplan gisteren in voege.
De eerste fase van het Leuvense circulatieplan is van start gegaan zonder grote problemen of chaos. Het voetgangersgebied en het autoluwe deel is sinds gisteren opmerkelijk uitgebreid in het hart van de stad. Volgens schepenen Robbeets (sp.a) en Devlies (CD&V) - de geestelijke vaders van het nieuwe verkeersplan - is het niet de bedoeling om meteen een heksenjacht te organiseren op overtreders.

Het was gisteren een historische dag voor Leuven. Fase 1 van het nieuwe circulatieplan ging van start en dat is meteen het begin van een lange reis naar een Leuven met minder gemotoriseerd verkeer binnen de ring. "De autoluwe zone in het historische centrum breidt uit", zegt schepen Dirk Robbeets (sp.a). "Het gaat om de paarse gebieden in het nieuwe circulatieplan. Je kan bijvoorbeeld niet langer met de wagen rond het H. Hooverplein rijden. Wie met de wagen vanuit de Blijde Inkomststraat komt, moet aan reiskantoor Connections meteen linksaf rijden om vervolgens via de Tiensestraat de stad weer uit te rijden. Een andere maatregel is dat je niet meer rond het Ladeuzeplein kan rijden. Parking Ladeuze blijft uiteraard wel bereikbaar. In de paarse zone zijn de bovengrondse parkeerplaatsen overigens voorbehouden voor bewoners van de stad. Bezoekers kunnen terecht in ondergrondse parkeergarages en op shop& go-plaatsen."


Burgemeester Louis Tobback (sp.a) hoort overigens overwegend positieve signalen over het uitgebreide voetgangersgebied en het autoluwe deel. "Voor elke klacht hoor ik meerdere positieve opmerkingen", klinkt het. "Meer zelfs, ik krijg signalen van inwoners van de Van Monsstraat dat ook zij minder verkeer willen in hun straat. En ook in de Vander Lindenstraat gaan er stemmen op voor minder verkeer. Dat is een positieve evolutie en we zullen het autoluwe deel misschien nog uitbreiden."


Hoewel het nieuwe circulatieplan uitgebreid werd gecommuniceerd naar de bewoners en naar de bezoekers van de stad is het uiteraard serieus wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. Vanzelfsprekend gingen gisteren heel wat mensen in de fout, maar van chaos is geen sprake volgens schepen Robbeets. "Ik heb alvast geen weet van grote problemen", klinkt het. "Natuurlijk krijgen de diensten veel vragen op het e-mailadres circulatieplan@leuven.be maar dat was in de weken voor de invoering ook al het geval. Mensen vragen meestal meer uitleg en krijgen die ook." Ook schepen van Communicatie Erik Vanderheiden (CD&V) meent dat het circulatieplan zonder chaos ingevoerd zal kunnen worden. "De brochure 'Leuven in vervoering' maakt heel veel duidelijk. Ook via andere kanalen blijven we uitgebreid communiceren over het nieuwe verkeersplan."

Vertommen

Nog geen boetes

Blijft de vraag: liepen er gisteren al mensen tegen de lamp? Of met andere woorden: zijn de eerste boetes al een feit? Voor zover bekend werden er nog geen boetes uitgedeeld aan overtreders van de nieuwe regels. Schepen Robbeets is ook van mening dat 'enige clementie' op zijn plaats is gezien de vele veranderingen.


"Ook ik heb in het verleden al eens een fout gemaakt toen een straat van rijrichting was veranderd. Missen is menselijk en daarom lijkt het me logisch dat er geen heksenjacht ontstaat op overtreders in deze eerste fase." Ook de Leuvense politie is niet geneigd om overtreders meteen op de bon te slingeren. "We wijzen mensen op hun fouten en geven hen de correcte informatie zodat ze in het vervolg wel de juiste weg kiezen", zegt Marc Vranckx, woordvoerder van de Leuvense politie.


Wie alsnog met vragen zit over de nieuwe regels kan een e-mail sturen naar het meldpunt circulatieplan@leuven.be.