"Taxirit van 5 euro? Ga dan maar te voet!"

LAATSTE TIJD DUIKEN KLACHTEN OP VAN CHAUFFEURS DIE KORTE TRAJECTEN WEIGEREN

Wie vanaf de grote taxistandplaatsen in Leuven een ritje wil maken van minder dan enkele kilometers, kan beter meteen te voet gaan. Sabine Bovend'aerde kan erover meespreken toen haar afgelopen week een taxirit werd geweigerd. "Ga maar te voet, kreeg ik van de taxichauffeur te horen, omdat het maar over een rit van 5 euro ging. Is dit nu het taxibeleid waar Leuven voor staat?"

Er duiken de laatste tijd regelmatig klachten op over taxichauffeurs in Leuven die klanten weigeren, omdat hun traject veel te kort is en de chauffeurs er bijgevolg niet genoeg aan kunnen verdienen.

"Maar ik denk toch dat iedereen recht heeft op een rit met een taxi, of je nu in het centrum van Leuven woont of er net buiten, zoals ik", aldus Open Vld-raadslid Sabine Bovend'aerde, die afgelopen maandagavond twee keer een taxirit werd geweigerd. "Ik kreeg geen taxi voor middernacht om in het centrum te geraken, dus ik was genoodzaakt om een goede vriend op te bellen. Maar ook toen ik omstreeks half 2 's nachts een rit naar huis wilde bestellen, bleek er een uur lang geen taxi beschikbaar. Dit is toch echt geen taxibeleid. Kunnen we er in een stad als Leuven nu echt niet voor zorgen dat er meer taxi's beschikbaar zijn, en zeker op een avond voor een feestdag of tijdens het weekend?"

Sabine is bovendien niet de enige ontevreden klant. "Een bekende Leuvense prof die ondertussen al op leeftijd is, vertelde mij dat ook zij een taxirit werd geweigerd toen ze van het station van Leuven naar de Philipssite wilde gaan. De chauffeur zei haar botweg: ga dan maar te voet", aldus nog Sabine.

Meer taxi's graag

"Dit is niet normaal, dus ik ga de gemeenteraad hierop interpelleren. Kan Leuven echt niet voor meer taxi's zorgen? En mag een korte rit eigenlijk wel geweigerd worden?" Schepen van Handel Erik Vanderheiden vindt het opmerkelijk dat taxichauffeurs zich aan dergelijke praktijken wagen. "Want een rit weigeren, hoe kort die ook is, mag zeker niet. Zo'n klachten nemen wij als stadsbestuur zeer ernstig en we zullen die dan ook op tafel leggen tijdens het volgende taxioverleg."

Maar dat er een tekort is aan taxi's in Leuven, daar is volgens schepen Vanderheiden geen sprake van. "In Leuven rijden er momenteel 54 taxi's rond en wij vinden dat daarmee wordt voldaan aan de behoefte in Leuven, ook al zouden er per definitie meer rond kunnen rijden. Maar wij zijn voorlopig niet van plan om extra licenties uit te delen, omdat de taxibedrijven het nu al moeilijk hebben om het zout op hun patatten te verdienen, want hun winstmarge is al zo klein. Voor de 54 taxi's hebben we via het politiereglement ook vastgelegd dat er 30 standplaatsen op de openbare weg zijn, omdat we toch veronderstellen dat er in de meeste gevallen 24 taxi's onderweg zijn. Stel dat er nog dergelijke klachten volgen, moeten de mensen ons dat meteen rapporteren (via economie@leuven.be, red.) met de nodige gegevens zoals de naam van het bedrijf, het uur dat aangevraagd werd en de bestemming van de rit. Zijn de chauffeurs toch nog hardleers, kunnen we er zelfs voor zorgen dat hun licentie niet wordt verlengd."

Misverstand

Bij het bewuste bedrijf Taxi Axi gaan ze alvast controleren wie er afgelopen maandagavond van dienst was. "Wij nemen echt elke rit aan, dat is onze filosofie en zo zijn we ook in Leuven groot geworden", aldus zaakvoerder Johan. "Ik vermoed dus dat het om een misverstand gaat, maar als we nog zulke zaken te horen krijgen, gaan wij optreden en zal die chauffeur in kwestie een serieuze bolwassing krijgen."

Sabine Bovend' aerde op het Martelarenplein, een standplaats voor taxi's. Ze vindt het schandalig dat sommige chauffeurs korte ritten weigeren.
Kenny Hennens Sabine Bovend' aerde op het Martelarenplein, een standplaats voor taxi's. Ze vindt het schandalig dat sommige chauffeurs korte ritten weigeren.


Video