"En dat voor drie minuten tijdwinst"

BEWONERS SPAANSE KROON BOOS OMDAT BUSLIJNEN NIET MEER IN HUN WIJK PASSEREN

De bewoners van de wijk Spaanse Kroon in Leuven zijn boos omdat buslijnen 7, 8 en 9 vanaf begin 2017 niet meer in hun straten zullen passeren. Het gevolg is dat er vier haltes verdwijnen, waardoor heel wat mensen niet meer in het centrum van Leuven geraken. "En dat voor zogezegd 3 minuten tijdwinst, terwijl wij officieel nog van niets weten", zeggen de buurtbewoners, die met een petitie zijn gestart.

Door puur toeval kwam Julia (68), die al zo'n 40 jaar in de Hoegaardsestraat woont, ter ore dat er vanaf 9 januari volgend jaar geen bus meer door haar wijk zal rijden. "Er ging een belletje rinkelen toen ik onlangs zag dat de wegmarkeringen aan de bushalte langs het speelpleintje waren weggehaald. Ik vond dat al merkwaardig, maar kreeg geen uitleg bij het stadsbestuur of De Lijn", aldus Julia. "Ik ben dan zelf op onderzoek gegaan tot ik op de website van De Lijn een bericht las dat de buslijnen 7, 8 en 9, die al tientallen jaren door onze wijk rijden, vanaf volgend jaar een andere route gaan volgen. Wat het allemaal nog pijnlijker maakt, is dat het bericht onder de noemer 'verbeterd aanbod' werd geplaatst. Dit moest een grap zijn, dacht ik, want voor onze wijk, die toch al snel meer dan 1.500 bewoners telt, is dit een ramp. Verschillende senioren hebben geen wagen meer of zijn minder mobiel en zullen dus compleet geïsoleerd geraken."

Nooit ingelicht

Wat de bewoners vooral stoort, is dat zij hierover op geen enkele manier bevraagd of ingelicht zijn geweest. "Het is toch niet normaal dat er plots vier bushaltes verdwijnen langs de Philipslaan, de Hoegaardsestraat en de Spaanse Kroonlaan? Er zouden dan wel twee haltes bijkomen langs de Oude Baan, maar voor heel wat bewoners is dat minstens 15 minuten wandelen. En dat voor amper 3 minuten tijdwinst, onbegrijpelijk", klinkt het. "Er zijn senioren die hun abonnement nu voor niets verlengd hebben. En hoe gaan zij nu nog kunnen winkelen of naar het MCH gaan in de Maria Theresiastraat, waar de drie buslijnen telkens passeerden? Ikzelf heb een zwaar hartfalen en kan niet meer stappen dus het wegvallen van die bussen is een groot probleem. Ik zal binnenkort aan mijn zetel gekluisterd zijn", vreest de 78-jarige Ludwina. Ook mama Miranda hekelt de beslissing van De Lijn. "Mijn zoontje, die een achterstand heeft, gaat vanaf 2017 naar het middelbaar. Vroeger kon ik hem met een gerust hart naar het centrum sturen op de bus, en nu moet ik hem als 12-jarige langs de gevaarlijke Tiensesteenweg laten fietsen? Ik zie dat niet goed komen."

Ondanks het protest is er volgens De Lijn wel degelijk een goede reden om de buslijnen niet meer de lus door de wijk te laten maken.

Stiptheid verhogen

"Omdat we voor het overgrote deel van de reizigers, zo'n 94 procent komt uit Bierbeek, de reistijden kunnen inkorten", aldus woordvoerder Joachim Nijs. "Deze wijziging moet vooral de stiptheid en de aantrekkelijkheid van die drie buslijnen verhogen, maar het zal ook de verkeersdruk op zowel de Spaanse Kroon als op de Tiensesteenweg verlichten. Bovendien kan de buurt nog altijd gebruik maken van de twee haltes Spaanse Kroon en Hoegaardsestraat, die naar de Oude Baan verhuizen en voor zo goed als iedereen op 10 minuten wandelen liggen. De routewijziging moet men ook zien in de omvorming van de Hoegaardsestraat tot fietssnelweg (traject Leuven - Tienen, red.), want minder bussen betekent ook minder conflictsituaties voor fietsers. Mensen die toch al hun abonnement hebben verlengd, kunnen met hun vragen trouwens altijd terecht in onze Lijnwinkel."

Voor de buurtbewoners is de uitleg van De Lijn niet voldoende. "We hebben een petitie gestart die ondertussen al zo'n 180 handtekeningen opleverde. We hopen daarmee dat De Lijn toch minstens één van de drie bussen door onze wijk zal laten rijden." Ook in Heverlee Boskant is nog altijd protest door de routewijziging van lijn 1. Daar telt de petitie al meer dan 1.000 handtekeningen.

Een groepje buurtbewoners verzamelt aan de bushalte langs de Hoegaardsestraat die vanaf 9 januari zal verdwijnen.
Kenny Hennens Een groepje buurtbewoners verzamelt aan de bushalte langs de Hoegaardsestraat die vanaf 9 januari zal verdwijnen.