"Dit is stad als Leuven onwaardig"

SP.A KLAAGT ERBARMELIJKE TOEGANKELIJKHEID STATION AAN

Dorien Meulenijzer en Mieke Vandermotte bij een van de defecte liften die uitgeven op de perrons.
Vertommen Dorien Meulenijzer en Mieke Vandermotte bij een van de defecte liften die uitgeven op de perrons.
Van defecte liften en roltrappen tot een ontoegankelijke hoofdingang: het Leuvense station is een centrumstad als Leuven onwaardig. Dat zeggen Dorien Meulenijzer en Mieke Vandermotte, die pleiten voor dringende maatregelen. "Het is hoog tijd voor een toegankelijk station. Er is alweer een lift defect en dat is een probleem voor minder mobiele mensen", klinkt het kritisch.

Het station van Leuven krijgt dag na dag 33.000 bezoekers over de vloer en zou als één van de belangrijkste stations van het land een voorbeeld van toegankelijkheid moeten zijn. In juni 2016 sloten oppositie en meerderheid in Leuven nog de rangen voor toegankelijk openbaar vervoer. Zowel CD&V, sp.a, Groen, N-VA en Open Vld vormden vorig jaar een front om de knelpunten in het Leuvense station op de agenda te zetten. "Liften die niet werken, roltrappen die dienst weigeren, geen helling aan de hoofdingang van het station. Dit moet in kaart worden gebracht zodat er snel een oplossing kan komen", liet Karin Brouwers van CD&V toen optekenen. Anderhalf jaar na de actie zijn er nog steeds problemen met liften en roltrappen. Bovendien is er nog steeds geen helling aan de hoofdingang van het vernieuwde stationsgebouw.

Ook de hoofdingang is niet aangepast aan minder mobiele mensen zoals Dorien, die zelf in een rolstoel zit.
Vertommen Ook de hoofdingang is niet aangepast aan minder mobiele mensen zoals Dorien, die zelf in een rolstoel zit.

Hindernissenparcours

Dorien Meulenijzer en Mieke Vandermotte van sp.a zetten de kwestie nu terug op de agenda en gingen gisteren zelf een kijkje nemen in het Leuvense station om de 'kwalen' in kaart te brengen. "Twee van de vijf liften op de passerelle waren alweer defect tijdens het weekend. Momenteel is er nog één lift buiten werking', stelt Mieke Vandermotte vast. "Defecte liften en roltrappen, ouders die een buggy de trap op slepen, ouderen en rolstoelgebruikers die zich moeizaam een weg banen naar het perron, toeristen met zware koffers op zoek naar liften... Al maanden lijkt het station van Leuven meer op een hindernissenparcours dan op een publieke ruimte die voor iedereen aangenaam en toegankelijk zou moeten zijn. Dit is een centrumstad als Leuven onwaardig. Hoe is het mogelijk dat duizenden reizigers hier dagelijks hinder van moeten ondervinden? Waarom doet de NMBS hier niets aan?"

Trein van spoor verlegd

Voor mobiele mensen zijn defecte liften en/of roltrappen allesbehalve aangenaam maar met de nodige moeite geraak je nog wel op het juiste perron. Voor minder mobiele mensen is dat veel minder evident. Zonder lift geraak je met een rolstoel immers niet op het perron. "Door een defecte lift werd vorige week voor mij een trein last minute verlegd van spoor 2 naar spoor 4, met alle gevolgen vandien voor alle andere treingebruikers', aldus Dorien Meulenijzer, die zelf in een rolstoel zit. "Het is echt hoog tijd voor een echt toegankelijk station. En dan spreek ik niet enkel over liften en roltrappen die functioneren. Ik denk ook aan meer en betere signalisatie en een eenvoudige helling om het station langs de hoofdingang te kunnen betreden. Een app met actuele informatie zou ook lang geen kwaad kunnen om de toegankelijkheid te verbeteren. We gaan deze aanbevelingen ook overmaken aan minister Bellot in een brief."


Bij de NMBS vindt men de kritiek overdreven. "We doen er alles aan om onze reizigers het comfort en de toegankelijkheid te bieden die ze verdienen", zegt woordvoerder Bart Crols. "Er zijn al heel wat investeringen gedaan en we doen nog meer investeringen. Het klopt dat er momenteel een lift defect is en het wisselstuk is op komst. De liften worden intensief gebruikt en niet altijd op de juiste manier. Het is niet de bedoeling dat fietsers gebruik maken van de liften maar dat gebeurt dus wel heel vaak. Gelukkig zal dat probleem van de baan zijn als in het voorjaar van 2018 de fietsspiraal klaar zal zijn. Toegankelijkheid is wel degelijk heel belangrijk voor de NMBS en we maken er werk van. Men moet ons wel de tijd geven om de investeringen te realiseren."