"Soms zien we week lang geen postbode"

GEMEENTE NEEMT ADVOCAAT IN DE ARM NA STAPEL KLACHTEN VAN INWONERS

Een postbode tijdens zijn ronde. In Lennik blijkt het geen dagelijks beeld te zijn. Deze foto is voor alle duidelijkheid wel louter illustratief.
Photonews Een postbode tijdens zijn ronde. In Lennik blijkt het geen dagelijks beeld te zijn. Deze foto is voor alle duidelijkheid wel louter illustratief.
Aanmaningen in de bus voor onbetaalde facturen die nooit toekwamen: menig Lennikenaar kan er intussen over meespreken. Inwoners kregen in de voorbije maanden soms wel een week lang geen post, en dat is ook het gemeentebestuur beu. Burgemeester Irina De Knop (Open Vld) eist een betere dienstverlening en overweegt juridische stappen.

Het gemeentebestuur kreeg in de voorbije maanden een hoop klachten binnen over de dienstverlening van bpost. In sommige delen van Lennik was er soms een week lang geen postbode te zien. En het probleem gaat blijkbaar in twee richtingen, met ook uitgestuurde brieven die niet op hun bestemming geraken.


Eén van de slachtoffers van die gebrekkige dienstverlening is Patrick De Leener, uitbater van café De Prins. "Ik ben een trouwe abonnee van Het Laatste Nieuws, maar soms kreeg ik een week lang geen krant of post", vertelt hij. "Enkele dagen geleden zat er plots wel een aanmaning in de bus omdat ik een factuur van Bol.com niet betaald had. Maar ik heb die afrekening ook nooit gekregen. En nu mag ik dus wel 6 euro extra betalen... Geen stukken van mensen, natuurlijk. Maar ik tref in deze helemaal geen schuld. Of ik een klacht ga indienen? Waarschijnlijk niet. Voor zo'n beperkt bedrag kan je moeilijk juridische stappen ondernemen."


Ook Jurgen Groeninckx, uitbater van Millennium Café, heeft al mogen vaststellen dat de postbedeling niet is wat die moet zijn. "Blijkbaar werkt onze postbode slechts drie weken per maand", klinkt het. "De laatste week van de maand werkt ze niet, waardoor we geen brieven krijgen. En het is niet plezant als je zo dan een aanmaning in de bus krijgt. Ik betaal ook voor een krantenabonnement, maar op sommige dagen krijg ik geen krant in de bus. Dat kan natuurlijk niet."

Mozkito

Klachten bundelen

Burgemeester De Knop wil nu actie ondernemen en spoort Lennikenaren aan om hun klachten naar de gemeente te sturen. "We hebben al heel wat klachten gekregen", aldus De Knop. "En die willen we nu bundelen in een dossier. Als gemeentebestuur hebben we intussen ook al een advocaat in de arm genomen, met wie we nog zullen overleggen hoe we deze situatie kunnen aanpakken. Maar het kan natuurlijk niet dat zo'n probleem al maanden aansleept. We schreven al een brief naar bpost, maar tot op heden kregen we geen antwoord. Overigens: ook als gemeente hebben we al problemen ondervonden. Zo stellen we vast dat het gemeentelijke infoblad slechts bij een deel van onze inwoners geraakt. En soms wordt het infoblad van Gooik in onze gemeente verspreid. Dat zijn grote fouten."


Volgens De Knop ligt het allemaal aan een personeelstekort bij bpost. "Maar dat is ons probleem niet. Bpost moet een vlotte dienstverlening verzekeren. Als gemeente willen wij nu tussenpersoon spelen. Inwoners klagen zulke toestanden vaak niet aan omdat de gerechtelijke procedure te duur is. Daarom springen wij in."


Bpost erkent de problematiek, en haalt ook een personeelstekort aan als oorzaak. "We zijn bezig met een aanwervingscampagne, maar het is altijd moeilijk om mensen te vinden in de regio rond Lennik", klinkt het in een korte reactie. "We werken wel graag samen met de gemeente Lennik om dit probleem op te lossen."