WOI-tank doet laatste rit nog eens over

MARK IV-REPLICA DENDERT ZONDAG VAN SINT-JULIAAN NAAR POELKAPELLE

De Mark IV-replica tijdens een eerdere rit.
Foto Eric Flamand De Mark IV-replica tijdens een eerdere rit.
Een replica van een WOI-tank zal zondag van Sint-Juliaan naar Poelkapelle denderen. De tank zal negen keer halt houden op memorabele plaatsen. De rit herdenkt de gebeurtenissen van 9 oktober 1917, toen een Britse tank kwam vast te zitten in het centrum van Poelkapelle.

Tijdens de zomer van 1917 ondernamen de geallieerden verschillende pogingen om de Duitsers terug te dringen, maar dat bleek veel moeilijker dan gedacht. De opeenvolgende aanvallen zouden samen de geschiedenis in gaan als de Derde Slag bij Ieper. In een verwoede poging om onder meer Poelkapelle te bevrijden, besloten de Britten hun relatief 'nieuwe' uitvinding in te zetten : de tank. "Die stalen monsters hadden ze een jaar voordien al op de slagvelden aan de Somme getest in de hoop ermee de Duitsers te overrompelen, maar de tanks bleken te log, te zwaar en te kwetsbaar om echt doeltreffend te zijn", verduidelijkt Stijn Butaye, eigenaar van het Pond Farm museum en lid van het 'tankteam'.

De tank-crew: Dirk Vinck, Herman Persyn, Stijn Butaye, Kris Vandewalle en Luc Vanbeselaere.
Foto's DCO De tank-crew: Dirk Vinck, Herman Persyn, Stijn Butaye, Kris Vandewalle en Luc Vanbeselaere.

Weg gebombardeerd

"Ook in de Westhoek strandden heel wat van die tanks. De Duitsers waren vooruitziend en hadden de weg gebombardeerd omdat ze wisten dat de tanks erg laag tegen de grond gebouwd waren. De meeste tanks waren daardoor verplicht om door de akkers te rijden en strandden uiteindelijk in de modder of kwamen vast te zitten op hellingen. Zo ontstond een waar 'tankkerkhof' in Sint-Juliaan." Een van de tanks die het verste raakte, strandde uiteindelijk voor de herberg De Zwaan in Poelkapelle. "Dat gebeurde op 9 oktober 1917. Om die gebeurtenis te herdenken, doen we komende zondag - op één dag na 100 jaar later - het traject over met de replica Mark IV-tank, waar 12 jaar aan werd gebouwd", verduidelijkt Laurent Hoornaert van de Poelcapelle 2017 Association.


"We starten in het centrum van Sint-Juliaan, waar we de tank opstellen op de hoek van de Peperstraat, en van daaruit gaat het richting Poelkapelle. Onderweg staan we op negen plaatsen stil, waar we met woord, zang en beeld de gebeurtenissen van toen zullen herdenken. Onze Mark IV zal uiteindelijk stilvallen ter hoogte van café De Zwaan, zoals dat 100 jaar geleden ook gebeurde."

Blind rijden

De tank zal worden bestuurd door de leden van het 'tankteam'. "Het wordt een hele onderneming, want Johan Vanbeselaere, die achter het stuur zal zitten, zal blind moeten rijden. Hij zal moeten vertrouwen op de indicaties van zijn teamgenoten. Om het wegdek niet te beschadigen met die rijdende stalen bunker, zullen we enkel op het beton rijden. Tarmac is te zacht en waar nodig, zoals in het centrum van Poelkapelle, zullen we uiteraard rijplaten voorzien."