Gezamenlijk doel: trucks bannen uit centrum

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN LANGEMARK-POELKAPELLE

Een vrachtwagen passeert in de Boezingestraat in Langemark.
Eric Flamand Een vrachtwagen passeert in de Boezingestraat in Langemark.
Nog altijd rijden vrachtwagens door het centrum van Langemark, met gevolgen voor de verkeersveiligheid en de staat van de wegen. Moet het zware verkeer er definitief worden geweerd? Sint-Juliaan en Poelkapelle liggen dan weer allebei pal op een verbindingsas. Zijn daar bijkomende maatregelen nodig?

Huidig burgemeester Alain Wyffels (CD&V) erkent het probleem, maar waarschuwt voor de complexiteit van de situatie. "Het doorgaand verkeer in de dorpskern moet geweerd worden. Dat geldt niet alleen voor Langemark, maar ook voor de Madonna en Bikschote. Maar natuurlijk moeten vrachtwagens lokale handelszaken kunnen blijven bedienen. Het klopt dat de situatie in Poelkapelle en Sint-Juliaan anders ligt. Om daar de leefbaarheid te garanderen, zijn het afdwingen van de maximale snelheid en veilige oversteekplaatsen aangewezen. Daar is niet de gemeente, maar wel het Vlaams Gewest voor verantwoordelijk."


Laurent Hoornaert, lijsttrekker voor het nieuwe kartel Tope 8920, is niet mals voor bedrijven die hun vrachtwagens de kortste routes laten volgen. "Het uitgangspunt voor de komende jaren is 'geen zwaar verkeer in het centrum'. Daarvoor moet het mobiliteitsplan aangepast worden. Om de woongebieden langs de verbindingsas te ontlasten, moeten we de Vlaamse overheid overtuigen dat er aanpassingen aan hun mobiliteitsplan nodig zijn."


Huidig oppositielid en voorzitter van sp.a-Dynamisch Jean-Marie Callewaert ijvert al jaren voor een oplossing. "Voor ons is het een prioriteit om het doorgaand zwaar verkeer te bannen op de verbindingsas tussen Poelkapelle en de Melkweg. Zowel in Sint-Juliaan als in Poelkapelle moet de doortocht zo worden ingericht dat zwaar verkeer enkel aan lage snelheid kan passeren, eventueel door vertragende ingrepen zoals poorten of bloembakken." Een gelijkaardig geluid bij N-VA-voorman Dominique Cool. "Het niet-plaatselijke zware verkeer in Langemark moet waar mogelijk afgeleid worden, weg van het centrum. In Sint-Juliaan en Poelkapelle ligt de situatie duidelijk moeilijker wegens het ontbreken van een 'buitenkernweg', waar in de jaren zeventig nog sprake van is geweest. Een duidelijke afspraak met de buren van Zonnebeke, Westrozebeke, Staden, Houthulst, Ieper en Boezinge dringt zich dan ook op." (DCH)