Verkeer blijft pijnpunt

Het centrum van Lanaken blijft een pijnpunt inzake verkeer en veiligheid.
TONY VAN GALEN Het centrum van Lanaken blijft een pijnpunt inzake verkeer en veiligheid.
Wie zoon of dochter op school afzet is minstens een half uur kwijt in het centrum van Lanaken. Het blijft er een pijnpunt. Moet de fiets meer worden opgedrongen?

Marino Keulen (Open Vld) zag zijn oorspronkelijk circulatieplan falen, maar kon op tijd bijschroeven. Intussen ontstaat bij de huidige meerderheid tussen Open Vld en sp.a het plan om het Molenweideplein om te vorm naar een park. "Maar wél met behoud van het aantal parkeerplaatsen en zorgen voor vrijliggende voorzieningen voor voetgangers en fietsers", zegt Keulen. "De intelligente verkeerslichten op het kruispunt Jan Rosierlaan en de Europalaan zijn een geweldige stap voorwaarts." Het centrum autovrij maken is absoluut geen optie voor de partij.


Volgens Michel Stevens (sp.a) ligt de verkeersdrukte in Lanaken zelfs onder het gemiddelde. "De dubbele lijnbussen horen naar mijn gevoel niet thuis in het centrum en zijn gevaarlijk. Laat de passagiers enkel nog opstappen aan het cultureel centrum."


Johan Pauly van N-VA wil scholen en verkeersdeskundigen meer betrekken bij het verkeersbeleid. "Sommige buurgemeenten hebben plannen om het zware vervoer in hun centra te verbieden. Hierdoor kan de druk om de gewestwegen in Lanaken misschien ook nog toenemen." Vera Jans (CD&V) vindt de verkeersdrukte nog niet het grootste probleem. "Er is enkel sterk groeiende leegstand in Lanaken Centrum. Maak het centrum net logisch en vlot bereikbaar. Stop met al die peperdure studieburo's en ga in dialoog met de handelaars en klanten." (MMM)